”Låt staten betala för pendelstrulet”

Publicerad 2018-02-12

När Citybanan öppnade i juli förra året separerades pendeltågen från övrig tågtrafik genom Stockholm.

Enligt statistik som landstinget har tagit fram beror sju av tio förseningar i pendeltågstrafiken på fel som statliga Trafikverket ansvarar för, rapporterar SVT Stockholm. I fjol kostade pendeltågsförseningarna SL 21 miljoner kronor för resegarantier av ersättningsbussar.

– Elfel, spårfel, växelfel, nedrivna kontaktledningar eller andra saker som har med just järnvägens infrastruktur och göra. De pengarna borde räknas av mot banavgifterna, för det är inte vettigt att resenärerna ska tvingas betala för pendeltågstrafiken flera gånger till staten på det sättet, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) till SVT.

Bara i november och december var pendeltågen sammanlagt runt 1.000 timmar försenade.

– Vi har en ökad trafikmängd och vi har en anläggning som är hårt utnyttjad, så det blir konsekvenser av det hela, säger Stefan Björkqvist på Trafikverket till SVT.  

LÄS VIDARE