Forskarna: Så påverkas tonårshjärnan av ”likes”

Publicerad 2018-06-10

Sociala medier gör att ”salience network” aktiveras i hjärnan, området för en typ av bekräftelse.

Hjärnan påverkas att att se ”gilla”- eller ”ogilla”-notifikationer på sociala medier. Det har forskare vid Linköpings universitet kommit fram till efter att ha studerat 40 tonåringar i åldarna 15–19 år, rapporterar SVT Öst.

Tonåringarna kunde klicka ”gilla”, ”ogilla” eller välja att inte reagera alls på varandras ansiktsbilder som var tagna till studien. De visades i glasögon med inbyggd skärm, via en magnetkamera mätte man hjärnaktiviteten. När se såg ”gilla”-notifikationer aktiverades hjärnområdet ”salience network”.

–  Salience network kopplas till egenskaper som saker kan ha. Bara att veta att det finns någon som kommer att bedöma oss är nog för att aktivera vår uppmärksamhet. Det här kan relatera till när vi lägger upp en bild på sociala medier tar det en hel del uppmärksamhet och kanske är det därför det är så svårt att låta bli att kolla vår profil på sociala medier, säger Irene Perini, forskare, Centrum för social och affektiv neurovetenskap, Linköpings universitet, till SVT.

LÄS VIDARE