Nordea får kritik efter it-strulet

Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2013-01-03

Finansinspektionen riktar stark kritik mot storbanken: ”Nordea står ut jämfört med andra banker”

Gång på gång har Nordeas it-strul stoppat kunder från att göra sina ärenden på ­nätet.

Nu riktar Finans­inspektionen stark kritik mot storbanken.

– Bland de händelse­rapporter vi får in står ­Nordea ut jämfört med andra ­banker. Självklart måste vi titta närmare på det här, ­säger Anders ­Lindgren, analy­­tiker.

Bankernas it-strul avlöser varandra.

Under jul- och nyårshelgen har Nordea haft två större driftsstörningar i sin internetbank och så sent som i går låg hemsidan nere under flera timmar.

­Handelsbankens kunder kunde inte använda sina ­betalkort under nyårs­afton, och Länsförsäkringar drog samtidigt dubbla summor på ett stort antal kortköp.

Angelica ­Eriksson i Jön­köping är en av dem som drabbades.

– Jag stod helt utan pengar på nyårsafton och det är inte första gången det händer. Jag förstår inte varför de inte tar tag i det här problemet, säger hon.

”Mänskliga faktorn”

Länsförsäkringars press­ansvarige Ola Kallemur ­poängterar dock att felet var en engångsföreteelse.

– Det berodde på den mänskliga faktorn och felet är åtgärdat, säger han.

När bankerna upptäcker ­väsentliga fel i sitt it-system ska en händelserapport skickas till Finansinspektionen.

– Vi ser alltid allvarligt på den här typen av incidenter och för en löpande dialog med bankerna och följer upp deras åtgärdsplaner. Det är viktigt att deras system fungerar, speciellt under stor­helgerna, säger Anders ­Lindgren, analytiker på ­Finansinspektionen.

Av de rapporter som skickades in till myndig­heten förra året stod ­Nordea för flest.

– Nordea står ut jämfört med de andra bankerna. Vi för en dialog med dem och självklart påverkar deras upprepande problem vår ­diskussion med dem, vi ­måste prioritera och titta närmare på det här, säger Anders Lindgren.

”Riktigt uselt”

Men några exakta siffror vill han inte presentera utan hänvisar till sekretess.

Enligt Helena Östman, pressansvarig på Nordea, rör det sig om åtta eller nio ­större störningar.

– Men under hösten har ­läget varit stabilt. Vi arbetar ständigt med att försöka ­förenkla och göra systemen mer stabila, men det är ett lång­siktigt arbete som kommer att ta sin tid. De senaste störningarna var naturligtvis ett bakslag, men vi kan isolera dem till en specifik databas, säger hon.

Anders Nylén i Nynäshamn är en av bankens ­besvikna kunder som hört av sig till ­Aftonbladet:

– Jag kom, som så ofta nu för tiden, inte in på internet­banken. Nu är jag så ­jävla trött på Nordea, det är riktigt uselt! Men det är så klart en fråga om pengar, och det kostar att lösa problem.

Så har det sett ut hos storbankerna

Nordea

Har vid två tillfällen under storhelgerna haft problem med internetbanken och under året haft liknande problem vid flera månadsslut. Under gårdagen låg hemsidan nere.

Helena Östman, pressansvarig:

”Det är helt oacceptabelt och vi ber våra kunder om ursäkt. Jag vill ändå poängtera att läget varit stabilt under hösten, den senaste tidens problem var ett bakslag.”

Handelsbanken

Kundernas betalkort fungerade inte under nyårsaftonens eftermiddag.

Bengt Carlsson, press‧kontakt:

”Under nyårsafton hade en del kunder ‧problem med kortbetalningen. Det var ett internt problem som våra tekniker kunde lösa‧ ganska snabbt. I övrigt har vi varit förskonade från tekniska problem under året.”

SBAB

Kunderna kunde under gårdagen inte logga in med sitt bank-id.

Bernd Schmitz, pressansvarig:

”Vi felsöker just nu och tillsvidare hänvisar vi våra kunder till kundtjänsten. I övrigt hade vi vid ett tillfälle i höstas en större störning gällande inloggning som pågick under flera dagar.”

Länsförsäkringar

Drog ett stort antal kortköp dubbelt under nyårsafton.

Ola Kallemur, press‧ansvarig:

”Länsförsäkringar är lyckligtvis väldigt förskonade från driftstörningar som påverkar kunderna. Det som inträffade på nyårsafton var att vi upptäckte att ett mindre antal kunder fått sina kortköp för de senaste dagarna dragna dubbelt på sina konton. Det berodde på den mänskliga faktorn, en debiteringsfil hade körts två gånger i systemet.”

Swedbank

Anna Sundblad, pressansvarig:

”Vi kan inte få fram någon statistik över störningar på så kort tid.”

SEB

Eva Odefalk, presskontakt:

”Vi har inte haft några större störningar när det gäller internetbanken eller kortbetalningar under 2012.”