Ownit bäst på bredband – Telenor sågas

Uppdaterad 2018-07-19 | Publicerad 2017-10-30

Ownit får bäst betyg av kunderna i Svenskt Kvalitetsindex mätning.

Efter fjolårets bottennotering ökar nöjdheten med bredbandsföretagen en aning. Men flera leverantörer får fortfarande riktigt låga betyg av kunderna, visar Svenskt Kvalitetsindex senaste mätning.

Förra året rasade kundernas betyg på bredbandsföretagen till en ny bottennivå. På en skala på 0–100 hamnade branschen på drygt 60, enligt Svenskt Kvalitetsindex.

I år stiger nöjdheten med branschen som helhet till 63,8. Telia och Com Hem står för den största förbättringen, som beror på att kunderna upplever en bättre stabilitet och pålitlighet i uppkoppling tillsammans med en bättre serviceleverans.

Ownit i topp

Skillnaderna företagen emellan är stora. Mest nöjda kunder har Ownit, som kammar hem 72,5 i undersökningen, följt av Bahnhof på 71,8.

I botten hittar vi Telenor med 54,1. De får sällskap av Bredbandsbolaget, 3 och Tele2 under 60-sträcket, som enligt Svenskt Kvalitetsindex indikerar ”stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig”.

När det gäller digital-tv är betygen desto mer jämnt fördelade. Toppar gör Telia och Com Hem, medan Boxer och Viasat hamnar i botten.

Följ ämnen i artikeln