Regeringskritik mot avgifterna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-27

Om bankerna inför uttagsavgifter kan de räkna med tungt motstånd - från regeringen.

Konsumentminster Britta Lejon har reagerat skarpt bankernas avgiftsplaner.

- Det är absurdt att man ska behöva betala för att använda sina egna pengar, säger hon.

Konsumentminister Britta Lejon är mycket kritisk till bankernas planer på att införa avgifter för automatuttag.

Britta Lejon har just tagit över ansvaret för konsumentfrågor efter regeringsombildningen tidigare i höst. Och just frågor som rör finanssektorn engagerar henne särskilt.

- Det får vara någon måtta på deras idérikedom när det gäller att ta betalt. De är bra på just det, att ta betalt alltså, men lite mindre bra på att belöna trogna kunder, säger hon.

- Jag kan tänka mig att föra samtal med bankerna om de går vidare med det här, säger hon.

Själv har hon konton i flera banker, bland annat Föreningssparbanken, men om hon drabbas av uttagsavgifter kommer hon omedelbart att byta bank, säger hon.

Viktigt att konsumenterna protesterar

- Det är jätteviktigt att konsumenterna väljer att protestera, på så sätt kan vi påverka. Som konsument måste man visa vad man tycker.

Avgifterna har kritiserats hårt de senaste åren, och Konsumentverket har på regeringens uppdrag utrett avgiftssystemet för bankernas internettjänster. Rapporten presenterades tidighare i veckan.

- Vi anser att bastjänsterna ska vara kostnadsfri för konsumenterna, alltså att ta ur pengar och betala räkningar, säger Carita Lindborg, jurist på Konsumentverket.

Hennes tips till bankkunderna är att de bör vara aktiva och ta reda på vilka villkor som gäller för de olika bankerna.

- Utgå från dina behov och se vilken bank som kan ge dig bäst service till lägst pris, säger hon

Fredrik Rundkvist

Följ ämnen i artikeln