Konkurrensverket: Var illojal mot din matbutik

TT

Publicerad 2023-03-16

Rikard Jermsten, generaldirektör på Konkurrensverket. Arkivbild.

Konkurrensverket granskar nu den svenska livsmedelsmarknaden. Mellan enskilda butiker är konkurrensen ”ganska hård”, enligt generalsekreteraren Rikard Jermsten.

Men grossistläget vill myndigheten titta närmare på.

På den svenska oligopolmarknaden för livsmedel finns tre dominerande aktörer. ICA, Axfood och Coop, där ICA är klart störst.

I butiksledet, alltså enskilda matvarubutiker, fungerar konkurrensen ”ganska bra”, säger Rikard Jermsten efter ett besök i riksdagens näringsutskott på torsdagen.

Där har också konsumenter möjlighet att försöka påverka de stigande livsmedelspriserna, enligt generaldirektören. I dag bör man som konsument börja vara illojal mot sin vanliga matbutik, säger han.

– Vi bör vara mer illojala mot våra butiker och visa att vi avstår från varor som blivit onödigt dyra.

Sämre konkurrens

Men i livsmedelskedjans grossistled är konkurrenssituationen annorlunda. Där är konkurrensen sämre, enligt Rikard Jermsten.

– Det vill vi titta närmare på, säger han.

Det svenska regelverket mot konkurrens, och därmed Konkurrensverkets möjligheter att påverka, fokuserar i dag på enskilda aktörers beteende, säger Jermsten.

– Det är bara enskilda aktörers beteende som vi kan bestraffa.

Pristoppen inte nådd

Är konkurrensproblemen strukturella finns i dag inte verktyg för att motverka dem.

– Det kan vi med reglerna i dag inte åtgärda, säger han.

Livsmedelsbranschen, vars branschorganisationer också medverkade på näringsutskottets sammanträde, bedömer att priserna på livsmedel kommer att fortsätta stiga ett tag till.

Matpristoppen är inte nådd, enligt Jermsten.

– Jag tror att det är en rimlig bedömning, det finns kostnader som inte slagit igenom i alla led än, säger han.

Följ ämnen i artikeln