Vinterrean har redan satt igång

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-16

Den milda hösten slår hårt mot försäljningen av kläder och skor.

Oktober var uselt och november ser nu ut att gå samma väg.

Flera klädkedjor tvingas därför nu att rea ut alla sina vinterkläder, innan vintern ens är här.

Försäljningen i beklädnadshandeln föll med 7,5 procent i oktober, som är handelns viktigaste försäljningsmånad näst efter december. Oktober var rekordvarmt och november ser nu ut att gå samma väg. Det innebär katastrof för handlarna eftersom det varma vädret gör att vi inte sköter våra vinterinköp när vi brukar utan skjuter på dem.

- Det jag har hört hittills av handlare pekar på att november månad har inletts svagt. Kommer ingen väderförändring blir det förödande, säger Karl Eckerdahl, utredare på HUI.

Lindex VD Hans Johansson försöker tona ned problemen.

- Det är ju alltid en lagerrensning så här års, allt blir ju inte succé. Men det är klart att det vore roligare om det var ett par minusgrader ute, säger han.

Rear ut vinterkläder

Men när Lindex nu rear ut vinterkläder få plats med de inkommande julartiklarna rinner pengarna ur bolaget. De plagg som säljs i höstkollektionen är dyrare och ger bättre marginaler än övriga kollektioner. Dessutom konsumerar vi vanligen mer inför julen. Därför slår en missad höst/vinterkollektion mycket hårdare mot resultatet än en missad vår- eller sommarkollektion.

Hos Lindex svarar ytterkläder för runt 20 procent av den totala omsättningen, och andelen bör vara minst lika hög hos H&M och JC eftersom Lindex har en större andel underkläder än de i sitt sortiment.

Hos Lindex, som har brutet räkenskapsår och nyligen presenterade sitt helårsresultat 99/00 hamnar den här svaga försäljningsperioden på deras första kvartal, som presenteras 18 januari.

Slår hårt mot resultatet

H&Ms räkenskapsår avslutas med november och hösten kommer därför att slå hårt mot helårsresultatet, framförallt kan jämförelsetalen med förra året bli svaga eftersom hösten vanligtvis är mycket stark.

JC och skohandlaren Wedins rapporterar enligt kalenderåret och för deras del är det fjärde kvartalet och helårsresultatet 2000 som drabbas.

Den svaga försäljningen gör att HUI nu kommer att tvingas justera ned årets prognos för detaljhandeln rejält.

- Jag hade räknat med en ökning på 7,5 procent i år, men för att uppnå det måste försäljningen öka med 40-50 procent i november/december och det lär den inte göra. För tillfället ligger vi på en ökning på 5-5,5 procent, säger Karl Eckerdahl på HUI.

Läs mer om klädbranschen

Lotta Engzell-Larsson/Ekonomi24 (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln