Glödhet höst för strömmad film

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2012-11-13

Men innehållet är inte i nyaste laget

Stockholm Marknaden för film- och tv-tjänster på nätet är glödhet i Sverige.

Det kan vara lockande att få tillgång till ett gigantiskt smörgåsbord i datorn eller tv:n, men mycket av innehållet är faktiskt ganska ålderstiget.

Netflix, Voddler, Filmnet, Viaplay och HBO är bara några av aktörerna som i höst finns på marknaden eller är på väg dit. Flera av dem lockar med fritt tittande för 79 kronor i månaden, vilket förstås låter som ett klipp. Den som abonnerar på motsvarande musiktjänst, till exempel Spotify, kan dock komma att bli lite besviken. Filmer och tv-serier hamnar inte på det abonnerade smörgåsbordet lika snabbt som den senaste musiken.

Dröjer minst två år

Bondfilmen, som hade premiär för någon vecka sedan, ska först upp på biografer, sedan kommer betal-tv och dvd innan filmen slutligen hamnar i biblioteket hos någon av de uppräknade aktörerna. Vi pratar åtminstone två år.

Norska Telenors dotterbolag Comoyo, som smyglanseras i Sverige under hösten, försöker undvika eventuellt missnöje genom att erbjuda tre tjänster, en filmtjänst där man betalar styckevis för sådant som precis gått på bio, en abonnemangstjänst med lite äldre material och en tv-tjänst som erbjuder sändningarna från de vanliga tv-kanalerna.

Hämmar innovationen

Många kunder kommer säkert att jämföra de här tjänsterna med strömningstjänster som Spotify och Wimp och den jämförelsen kommer inte att falla ut till film- och tv-branschens fördel, påpekar Sven Thaulow, vd på Comoyo.

– Musikindustrin har valt en annan väg när de ger allt nytt innehåll till alla aktörer och det sporrar innovationen när det gäller att ta fram så bra tjänster som möjligt. Om man som film- och tv-industrin satsar på exklusivitet hämmar det innovationen. Den som sitter på exklusiva rättigheter kan luta sig tillbaka och behöver inte bry sig om att göra en bra tjänst.

Piratkopiering

En annan faktor att ta med i beräkningen är piratkopieringen. När det gäller musik har de populära strömningstjänsterna gjort att den sannolikt minskat rätt kraftigt. Om inte trenden blir den samma för film och tv inom två år måste branscherna tänka om, enligt Sven Thaulow.

Det är ingen tvekan om att rädslan för kundernas missnöje medverkat till att HBO skjutit upp premiären i Sverige och att Comoyo nöjer sig med att "smyglansera".

– Vi har väldig respekt för den svenska marknaden, det är en av de mest konkurrensutsatta i världen, säger Sven Thaulow.

Följ ämnen i artikeln