Allt fler kunder - men vinsten föll

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-09

Telias delårsrapport presenteras i dag

Telia presenterade i dag sin delårsrapport för årets första nio månader.

Vinsten föll från 3,5 miljarder kronor till 2,5 miljarder kronor, rensat från reavinster och andra engångsposter.

Men Telia har haft en kraftig ökning av antalet mobiltelefonikunder, och visar tillväxt på mobiltelefoni med 38 procent.

– Vi är ledande mobilaktören i Norden och satsar starkt på att bygga upp den positionen ordentligt. Vi är enda operatören som finns i alla nordiska länder, säger Marianne Nivert, Telias vd och koncernchef.

Marknaden reagerade positivt på Telias delårsrapport.

I inledande handeln på Stockholmsbörsen steg aktien 1,5 kronor, till 61,50.

– Det är ett starkt resultat, säger Johan Broström, analytiker på Hagströmer & Qviberg.

En stor del av mobiltelefonökningen har de fått sponsra själva?

– Ja, men kostnaden för varje ny kund har minskat, om man tittar på skillnaden mellan tredje kvartalet, och tidigare år. Tidigare upplever jag att operatörerna varit mer angelägna om att trycka ut abonnemang på marknaden, säger Johan Broström.

Carnegies Telia-expert, analytikern Peter Dalander, tycker att rapporten ligger nära det marknaden räknat med.

– Varken bättre eller sämre. Den utföll nära förväntningarna, säger Peter Dalander.

Telia-vd:n och koncernchefen Marianne Nivert presenterar rejäla ökningar:

Mobiltelefoni, ökning med 38 procent.

Fasta telenätet, ökning med 66 procent.

International Carrier, alltså fasta nätet utanför Sverige, ökning med 27 procent.

Internet, ökning med 15 procent.

- Våra etablerade fasta tjänster fortsätter att vara en lönsam affär, säger Marianne Nivert.

Mobiltelefonikunderna ökade med över 1,5 miljoner kunder, till 4 363 000.

Hälften kommer från norska Netcom, som köpts av Telia.

– Vi har sponsrat mobilkunder rejält tidigare under året för att få fler kunder, men drar successivt ner subventionsnivån under hösten, säger Tobias Lennér, Telia-chef med ansvar för investerarrelationer.

Hur mycket sponsras varje kund med?

– Det svarar vi inte på, säger Tobias Lennér.

Vinsten efter finansnetto är 4059 miljoner kronor för årets första nio månader.

Samma period i fjol var vinsten 3535 miljoner kronor.

Fasta telenätet är fortfarande en god affär.

– Ja, vi har ställt om från förvalsreformen föra året, då kunderna kan välja annan operatör. Nu säljer vi telefoni till andra operatörer, som säljer vidare till kunderna, säger Tobias Lennér.

Teliaaktien ligger långt under introduktionskursen 85 kronor.

I går stod aktien vid börsens stängning i 60 kronor.

Cina Rönn

Följ ämnen i artikeln