Jenny råkade ut för skojare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-18

Gratis rådgivning blev betalningskrav

Jenny Björkman blev på telefon erbjuden gratis information om PPM-rådgivning.

När hon tackade ja damp det ner ett inbetalningskort på nära 800 kronor.

–?Sedan var det hopplöst att komma i kontakt med bolaget, säger Jenny.

Jenny Björkman trodde hon skulle få gratis PPM-rådgivning, i stället fick hon betalningskrav för ett abonnemang.

Premiepension fondservice är ett av många företag som erbjuder rådgivning om PPM-val utan att ha tillstånd från Finansinspektionen. Det är fullt lagligt om företaget bara ger allmänna råd och låter spararen själv sköta transaktionerna – men det kan bli dyrt för kunden. På Konsumentverket finns högvis med anmälningar med liknande fall som Jenny Björkmans.

Höga avgifter

Ofta har kunderna påtvingats långa abonnemang till höga avgifter utan några som helst garantier för värdet av tjänsterna.

– Jag skulle betala 22 kronor i månaden i tre år. När jag ringde och sa att jag inte alls beställt tjänsten var det hopplöst att få det ändrat, säger Jenny.

När Mer för pengarna kontaktade Lars Magnusson på Premiepension fondservice lovade han direkt att höra av sig till Jenny och riva avtalet.

Följ ämnen i artikeln