Elgigantens rekordvändning

Publicerad 2013-11-08

Vänder miljonförlust till vinst

Här är Elgigantens chockvändning.

Hemelektronikkedjan har vänt miljonförluster till vinst på bara ett år.

Nu sätter man hård press på konkurrenterna.

Hemelektronikbranschen har länge varit en bransch i kris. Stenhård konkurrens och pressade priser har fått flera kedjor att gå omkull, och andra att redovisa mångmiljonförluster.

Vänder röda siffror

De två stora spelarna Elgiganten och Media Markt har kämpat hårt om kunderna och samtidigt brottats med stora förluster. Många experter har ställt sig frågan om vem som blir nästa kedja att gå i konkurs.

Handelns marknadsinstitut, HUI, spår att branschen kommer att gå fortsatt back.

Men nu vänder Elgiganten de röda siffrorna. Kedjan presenterade i dag de kompletta siffrorna för det senaste verksamhetsåret, maj 2012 till april 2013. Elgiganten har vänt en förlust på 115 miljoner kronor till en vinst på 45 miljoner kronor på bara ett år. Det innebär en resultatförbättring på 160 miljoner kronor.

Ökar nätförsäljningen

Försäljningen har ökat med drygt 800 miljoner kronor, från 7 till 7,8 miljarder kronor.

– Allt fler kunder väljer att handla vitvaror och hemelektronik hos oss och det är jag otroligt glad över. Vi ser också en direkt effekt av våra investeringar för förbättrad service och responsen från både kunder och personal är otroligt positiv. Det gör oss än mer motiverade att fortsätta i samma anda framöver, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Elgiganten ökar försäljningen både i de fysiska butikerna och på nätet. Näthandeln har ökat med 53 procent det senaste året.

Följ ämnen i artikeln