Problem med kortbetalning hos Coop

Publicerad 2014-01-13

Räkning för tre veckor gamla köp kommer nu

Coop släpar fortfarande efter med kontokortsbetalningar.

Katja Myrén fick nyligen pengar dragna från sitt konto – för ett köp gjort 21 december.

– Det är trist och man får lust att bojkotta dem, säger hon.

I december skrev Aftonbladet Min Ekonomi om Coops problem med kortbetalningar. Ett stort antal kunder hade fått pengar dragna veckor efter att köpen gjordes.

”Uppdatering i systemet”

Enligt Coop berodde problemen på ett tekniskt fel i datasystemet.

– Det var en uppdatering av systemet som gjorde att betalningarna försenades, säger Louise Stephan, pressansvarig på Coop.

Förseningen ställde till det för många kunder eftersom de fick minus på sina konton och drabbades av övertrasseringsavgifter. Nu har flera kunder drabbats ännu en gång. En av dem är Katja Myrén. I helgen upptäckte hon att 640 kronor hade dragits från kontot för ett köp gjort 21 december.

– Man glömmer tre veckor gamla köp. Vi klarar oss, men man blir irriterad och det blir svårare att planera om det försvinner pengar så här långt i efterhand, säger Katja Myrén.

Även Coops Facebooksida har flera inlägg av folk som råkat ut för sena debiteringar.

”Ta kontakt med oss”

Enligt Louise Stephan är det fortfarande samma fel som spökar.

– Det är troligen några eftersläpningar från det gamla felet. Vi rekommenderar att man tar kontakt med oss om man drabbats. Vi har information på vår hemsida om hur man ska gå till väga, säger hon.

Är problemet helt löst nu eller kan det ske igen?

– Vi kan inte garantera för all framtid att tekniska fel inte ska uppstå. Men detta fungerar som det ska nu.

Följ ämnen i artikeln