Snabbast paketleverans – med Posten

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-03

Den gamle trotjänaren bäst i test

Snabbast Aftonbladets Ebba von Essen hämtar glatt ut paketet på Ica i Bankeryd.

Fyra kilo från Stockholm till Bankeryd – ett helt vanligt paket.

Men priset och frakttiden skiljer stort, från mindre än ett dygn till sex dagar och 90 till 356 kronor. Statsföretagen har fått mycket stryk i vinter, men Posten är en vinnare på privatpaket.

Efter avregleringarna har flera utmanare till Posten gått in på marknaden för privatpaket. Tyska DB Schenker och DHL har tillsammans runt 2 800 inlämningsställen, 500 fler än statliga Postens ca 2 100.

Färden gick till Småland

Tobakister, SevenEleven-butiker, mataffärer och bensinstationer med paketservice har gjort det enklare för de flesta att både skicka och hämta paket, även på mindre orter.

Men vad kostar det? Och vilken service bjuds? Mer för Pengarna testade de fyra största leverantörerna av privatpaket, plus en lyxigare dörr-till-dörr-leverans med bud från expressbolaget UPS. Alla paketföretag fick ett likadant paket, vikt 4 kilo och med måtten 43 x 32 x 9 centimeter, måtten valda på måfå. Vi begärde från samtliga leverantörer billigaste möjliga frakt.

Ett dygn med Posten

Paketen lämnades in en onsdagseftermiddag vid 16-tiden. Fraktvägen var från Björkhagen i södra Stockholm till Bankeryd utanför Jönköping i Småland.

Billigast blev det med tyska järnvägens dotterbolag DB Schenker, som tog 90 kronor för frakten och var framme på måndagen. Snabbast – med råge – var Posten, i Bankeryd redan vid lunchtid dagen därpå. Priset för postfrakten blev den dubbla jämfört DB Schenker, men halva priset mot expressbudet från UPS.

Bussgods – sämst i test

Sämst service i testet erbjöd Bussgods, som i Stockholm bara har två inlämningsställen, och inte levererade ända fram till Bankeryd. För den som bor på en mindre ort med någon av företagets 500 terminaler blir utfallet givetvis ett annat.

Men Posten slog allt – till och med UPS med cirka 45 minuter.

Posten skickar 55 milj paket om året

Bussgods

Antal paket per år: Cirka 200?000 privatpaket.

Antal in-/utlämningsställen: Drygt 500.

Antal omlastningsterminaler: Ungefär lika många, ca 500 stycken.

Ägare: Länstrafikbolagen i Sverige, i ekonomisk förening.

Posten AB

Antal paket per år: Uppgift om privatpaket saknas, ca 55 miljoner paket totalt.

Antal in-/utlämningsställen: 1?600 ombud, 200 frimärksombud med paketutlämning och 330 Företagscenter. Plus lantbrevbärare till övriga orter.

Antal omlastningsterminaler: 8 större och 90 mindre.

Ägare: Svenska och danska staten, 60 respektive 40 procent.

DHL

Antal paket per år: Cirka 2,4 miljoner privatpaket.

Antal in-/utlämningsställen: Cirka 1?300

Antal omlastningsterminaler: 26.

Ägare: Deutsche Post DHL, börsnoterat bolag i Tyskland.

DB Schenker Privpak

Antal paket per år: Cirka 6 miljoner privatpaket.

Antal in-/utlämningsställen: Cirka 1?500.

Antal omlastningsterminaler: 24.

Ägare: Tyska staten genom järnvägsbolaget Deutsche Bahn

Från dörr till dörr – för 356 kronor

För den som är riktigt bekväm kan ett expressbud med leverans från dörr till dörr givetvis vara ett alternativ – även om servicen inte är direkt jämförbar med egen inlämning och hämtning.

Expresstransportören UPS hämtade och leverade vårt 4-kilos paket på utlovad tid och var framme 13.30 dagen därpå.

Priset blev 356 kronor. Smidigt, prisvärt, men i dyraste laget för normal frakt.

Följ ämnen i artikeln