Varm höst bingo för SMHI

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-20

15 grader varmt och ljummet regn i november orsakar visserligen stora försäljningstapp hos klädkedjor som H&M, Lindex och JC, men för statliga SMHI är det bingo ur försäljningssynpunkt.

För SMHI har höstens rekordregn varit en vinstlott. Det instabila vädret har skapat ovanligt stor efterfrågan på väderleksprogoser.

- Osäkerheten kring vädret har gjort att flera än vanligt har hört av sig och beställt prognoser, säger Krister Hammar, marknadschef på SMHI Handel.

- Ju hårdare konkurrensen blir, för alla typer av företag, desto mindre råd har man att nonchalera någon information som kan säga något om kundernas köpbeteende.

Det var i början av 1990-talet fick SMHI upp ögonen för att man kunde tjäna pengar på sina väderprognoser genom att sälja dem till företag. Företaget omsätter idag 3 miljoner kronor och säljer allt från dagliga temperatur- och nederbördsprognoser till månadsutsikter, och enligt Krister Hammar ökar intresset från näringslivet sakta men säkert.

Bryggeri- och besöksnäring samt väderberoende företag som glassbolag och dagligvaruhandel fanns tidigt bland kunderna, såväl Arla, ICA som KF Färskvaror har under åren använt väderprognoser för att planera försäljning och produktion. På senare tid har dock allt fler företag, i allt fler branscher, insett att vädret är en faktor värd att beakta.

Vill veta när vintern kommer

- Vi nordbor är oerhört styrda av vädret eftersom det är så oförutsägbart, och det påverkar oss mycket mer än att vi köper en glass när det är varmt. Under sommaren är vädret avgörande för allt från byggvaruhus och handelsträdgårdar till livsmedelshandlare som ska beställa charkuterier för grillning. Och företag som Expressen använder sig av våra prognoser för att styra distributionen av upplagorna – är det sol styr man dem till strandkiosker, regnar det styr man om dem till köpcentrum.

Börsnoterade klädföretag som H&M, JC och Lindex, som till följd av den varma vintern redan fått sätta igång vinterrean, finns än så länge inte på kundlistan.

- Deras inköp och lagerhållning styrs av långa produktionstider och kan naturligtvis inte svänga om hela verksamheten efter vädret. Men precis som många andra företag skulle de kunna utnyttja väderinformation till att hålla nere kostnaderna för marknadsaktiviteter och annonsering. Att annonsera ut vinterstövlar när det är sol och 15 grader varmt ute kan man ju tycka är bortkastade pengar.

Det är också just i det avseendet telefonen har gått varm den senaste månaden.

- Alla de som lever på att sälja någon form av vinterrelaterade varor undrar när det smäller till och blir kallt, eftersom de vill tajma annonseringen. Att samköra väderprognoser med marknadsaktiviteter och annonsering, är något som allt fler upptäcker. Häromdagen fick vi en förfrågan från en säljare på ett däckföretag som funderade på att boka om delar av sin annonskampanj för vinterdäck och därför undrade när den första blixthalkan kommer att inträffa.

För ett företag kostar en daglig leverans av väderindex runt 2 000 kronor per månad, vilket får ses som en av de billigare formerna av omvärldsbevakning. Och att väder alltmer blir en handelsvara internationellt sett står helt klart. Sedan tre år tillbaka finns det t o m en särskild väderbörs, Chicago Mercantile Exchange, där man kan spekulera i vad såväl regn som solsken betyder för affärerna.

Läs mer:

Lotta Edling/Ekonomi24 (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln