Hon blev dollarmiljardär på sin idé

Publicerad 2013-09-20

Sara Blakely, grundare av Spanx, är en av USA:s mest framgångsrika entreprenörer genom tiderna.

Hon började på noll och jobbade ihop en miljard dollar på tio år.

Sara Blakely, 42, är en av USA:s mest framgångsrika entreprenörer.

Men hade det inte varit för en tv-show kanske hon aldrig hade lyckats.

Amerikanskan Sara Blakely knegade på som säljare av faxmaskiner när hon kom på sin idé. En idé som på tio år skulle göra en henne till miljardär och en av USA:s mest framgångsrika entreprenörer genom tiderna.

Hennes idé var enkel – kroppsformade underkläder som kunde användas i stället för strumpbyxor – men vägen till framgång var hårdare.

Hon satsade hela sin livsbesparing på drygt 30 000 kronor i sitt företag, som hon kallade Spanx, men kunderna uteblev.

Hyllades av Oprah

Inte förrän Oprah Winfrey i sin tv-show sa att hennes favoritprodukt var Spanx satte försäljningen fart ordentligt.

Det försa året efter Oprahhyllningen sålde Spanx underkläder för 4 miljoner dollar, cirka 40 miljoner kronor. Året efter hade Blakelys företag mer än dubblat försäljningen till 10 miljoner dollar, 67 miljoner kronor.

Men det var inte en slump att Oprah hyllade Spanx. Blakely hade insett Oprahs genomslagskraft och hade skickat en stor korg med underkläder och en berättelse om hennes liv och hur hon hade startat företaget. Sex veckor efter leveransen kom hyllningen till Spanx i Oprahs show.

Säljer för miljarder

Sedan dess har det rullat på, och Blakely har aldrig behövt köpa annonsutrymme eller göra reklam för sina underkläder.   

Eftersom Spanx är ett privat företag är det svårt att få en insyn i hur mycket det gör i vinst.

Men enligt marknadsanalytiker gjorde företaget en vinst på cirka 350 miljoner dollar, eller 2,3 miljarder kronor, förra året, uppger Celebritynetworth. Företaget värderas till mellan 1 och 2 miljarder dollar – 6 och 14 miljarder kronor.

Följ ämnen i artikeln