Bonnier lägger ner Internetportaler

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-02-07

Storsatsningen Koll.se läggs ner efter bara två månader

Bonnier lägger ned portalerna Koll.se, Koll Mobil och Kvinnor.net.

Ett femtiotal personer berörs.

Därmed läggs ett av Bonniers mer märkliga projekt, som startades den 16 februari 1998 och internt kallades Julia, ned.

Bonnier Nets VD Anki Ahrnell motiverar nedläggningen så här:

- För ett familjeföretag som Bonnier finns det ingen möjlighet att fortsätta att investera pengar i ett projekt som inte inom någon rimlig tidshorisont kan nå lönsamhet.

Ahrnell tycker inte att nedläggningen är en prestigeförlust för Bonnier.

- De här är inte ett specifikt Bonnierproblem. Koll.se är en av många onlinesatsningar som inte fungerar. Passagen, Spray, Alta Vista, AOL och Yahoo har problem med lönsamheten.

Blev dyrare än man trodde

Det är två faktorer som gör att Bonnier drar i handbromsen just nu, enligt Ahrnell. Dels har annonsmarknaden inte utvecklats så bra som man räknat med. Dels är det mycket dyrare att driva en portal med infrastruktur och personal än vad Bonnier tidigare förstått.

Anki Ahrnell tog över som VD på Bonnier Net för bara sex veckor sedan, då Björn Larsson hoppade av för att bli VD för A-com. Nu säger Anki Ahrnell att hon får se om hon stannar kvar. När det gäller övrig personal på Bonnier Net är hon förtegen.

- Jag kan inte säga hur många personer det här berör. Men det blir kraftiga nedskärningar. Vi inleder MBL-förhandlingar nu.

Stor lansering planerad nästa vecka

Sannolikt berör nedläggningen cirka 50 personer. Anki Ahrnell vill inte tala om vad Bonnier har investerat i Koll, som skulle ha lanserats på riktigt först om någon vecka.

- Ändå har Bonnier investerat ohyggligt mycket mindre i Koll.se än vad våra motspelare Passagen och Spray har gjort, säger hon.

Det är svårt att bedöma hur sant det uttalandet är. Det beror nog på hur man räknar. Den planerade megaportalen Koll.se har en mångårig historia som kostat mycket pengar. Det började med en så kallad push-tjänst som hette 25-timmar och som drevs av Marieberg Interactive i Värtahamnen. 25-timmar var ett tekniskt och ekonomiskt fiasko som kostade tiotals miljoner kronor och lades ned.

Skulle bli störst

Internetkonsulten Spray, numera Razorfish, gjorde en stor utredning som ledde till en strategi och ett koncept som kallades Julia och blev klart den 16 februari 1998. Det var en Bonnier-portal med samma ambition som Koll.se av idag.

Men Bonnier var försiktiga och avvaktade. Då förverkligade man på Spray idén själva och det blev portalen Spray vi känner idag. Men portaltanken fortsatte inom Bonnier. Den blommade upp i våras när värderingar på internetportaler skjöt i höjden på världens börser. Här fanns pengar att tjäna på att "bygga värden".

För bara några månader sedan var planen att Koll.se skulle bli Sveriges största internetportal inom 18 månader. Detta skulle ske med enorm cross-promotion inom Bonnier-koncernen. Internt skrattade dock de andra affärsområdescheferna och varumärkesägarna åt projektet.

Nu läggs storportaltanken ned en gång för alla och det nya affärsområdet Bonnier Net får en mer rådgivande roll i onlinefrågor inom koncernen. 

Läs mer

Mats Paulsen/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln