Från Volvo till Saab

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-02-13

När Volvo friställer anställer Saab.

En del av de 250 som varslas på Volvos Uddevallafabrik har därför chans att få jobb hos Saab i Trollhättan lite drygt tre mil bort.

- Vi anställer 15 personer i veckan fram till sommaren, säger Saabs presstalesman Christer Nilsson.

Saabfabriken i Trollhättan kommer att anställa 15 personer i veckan fram till sommaren, samtidigt som Volvo friställer 250 personer.

Anställningarna görs för att täcka avgångar men det finns också ett visst nyanställningsbehov.

Saab lämnar inga löften om nya jobb för friställda från Volvo Personvagnar utan förbehåller sig rätt till individuell prövning av de arbetssökande.

De som vill fortsätta att jobba i bilbranschen är välkomna att söka på samma villkor som alla andra.

- De är definitivt attraktiva. Jag kan inte tänka mig annat än att deras profiler när det gäller kunskap och annat stämmer väl överens med det som vi söker, men att direkt säga att de får jobb på Saab törs vi inte göra, säger Nilsson.

Hoppas på färre

Måndagens varsel omfattade 210 arbetare och 40 tjänstemän.

- Vi hoppas naturligtvis att kunna få ned antalet så långt som möjligt i de förhandlingar som startar på måndag, säger verkstadsklubbens ordförande på Volvos Uddevallafabrik Mattias Jonsson.

Hans mål är att ingen ska behöva gå ut i arbetslöshet när uppsägningstiden går ut om sex månader.

Förutom en viss naturlig avgång och nya jobb på Saab hoppas han på sysselsättning genom omplaceringar inom Volvo.

Redan i samband med varslet lovade företagsledningen att undersöka möjligheterna att låna ut anställda i Uddevalla till andra fabriker exempelvis till Torslandafabriken i Göteborg.

- Redan nu har vi ett antal anställda utlånade till Volvo i Köping, vilket sänker Uddevallafabrikens kostnader, säger Jonsson.

Ansiktslyftning

Facket efterlyste redan när Volvo förra året övertog brittiska TWR:s del av fabriken en satsning på nya modeller.

Volvos produktionschef Curt Germundsson uppger dock att Volvo först inom ett par år ska lansera den stadsjeep, som visades upp i konceptform på bilsalongen i Detroit i januari, och därefter den nya S/V 40-serien.

Germundsson anser att dagens lyxbilar i C 70-serien fortfarande är attraktiva.

Mattias Jonsson vill däremot se en snabb ansiktslyftning på dagens C 70 och därefter en satsning på en ny modell.

Till bilden hör att Volvo Personvagnar för framtida behov har sökt koncession om att få bygga 40 000 bilar i Uddevalla.

Jonsson anser att ett sådant tillstånd ökar handlingsutrymmet för beslut om att exempelvis också bygga andra bilar än C 70 i Uddevalla.

Benny Öinert/TT

Följ ämnen i artikeln