Pensionsmyndigheten: Vi blir nedringda

Många frågor om pension – räkna med en timmes väntetid

Uppdaterad 2019-01-20 | Publicerad 2019-01-19

Den här veckan ­började de orangea kuverten med skickas ut.

Pensionsmyndigheten räknar med att bli fullständigt nedringd.

– Prognosen är 13 500 samtal ­enbart under ons­dagen, ­säger Jonas Jonsson, enhetschef på kundcenter i ­Gävle.

Totalt 1,7 miljoner pensionärer kommer att få sina årsbesked den här veckan.

För Pensionsmyndigheten innebär utskicken den mest hektiska perioden på hela året.

”Mejl är bättre än telefon”

De senaste dagarna har deras kundtjänst varit fullständigt nedringd. Väntetiden kan vara upp till en timme. Ibland är det så många som ringer att det inte ens går att ställa sig i kö.

– Vi är en av Sveriges mest eftertraktade myndigheter just nu. Frågorna handlar främst om jämkningsbesked, utbetalningsbesked och bostadstillägg, säger Jonas Jonsson.

– Det är många kunder som inte kommer fram överhuvudtaget. Det är på grund av det enorma trycket, framför allt under den här och nästa vecka. Det är de två veckor på året då flest ringer.

– Är det inte akuta frågor så är det bättre att mejla. Svars­tiderna är längre även där men vi betar av dem i tur och ordning. Det kan ta upp till tio arbetsdagar innan man får svar.

Med en stadigt och snabbt åldrande befolkning väntas trycket på Pensionsmyndigheten bara öka.

Miljoner orangea kuvert

Pensionsmyndigheten har 120 handläggare som svarar i telefon i det som brukar kallas första linjen. Ytterligare 30 heltidsanställda handläggare har just anställts för att klara arbetsbelastningen.

Under februari och mars skickas beskeden ut till alla ännu yrkesverksamma. Totalt handlar det om 7,7 miljoner orangea kuvert som ska skickas ut.

Följ ämnen i artikeln