Expert: Fusionen bra för kunder

Publicerad 2018-01-10

Kunderna kommer inte förlora på den nya fusionen, tror analyschefen Bengt Nordström.

Operatörerna kommer att fortsätta att slåss om kunderna efter fusionen, tror analyschefen Bengt Nordström.

– Vi kommer att fortsatt få se en väldigt konkurrensutsatt marknad på tv, bredband och mobilt bredband, säger han.

Bengt Nordström, vd och analyschef på konsultbolaget Northstream, säger att det är tidigt att säga hur Com hem och Tele 2:s kunder kommer att påverkas. Han tror inte på några omedelbara förändringar, men bedömer att kunderna inte kommer att drabbas negativt av affären.

– Det finns inget som tyder på att konkurrensen inom branschen kommer att minska. Det är en mogen marknad som inte växer, säger han.

Kunderna kommer att kunna ges paketerbjudanden inom kommunikation, som kombinerar telefoni, bredband och tv-tjänster.

– Det har det sammanslagna bolaget möjlighet att göra bättre än tidigare, säger han.

De tre stora bolagen – Telia, Telenor och det nya Tele2 – har ungefär samma erbjudande till kunderna.

– Då är priset en viktig konkurrensfaktor och därmed är det också viktigt att få effektivitet i driften. Och det skapar en sådan här affär förutsättning till, säger han.

Följ ämnen i artikeln