Ras för bilförsäljningen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-15

Bilförsäljningen faller i hela Europa och kraftigast är raset i Sverige.

Nedgången drabbar såväl lyxbilar som billigare märken.

Nybilsförsäljningen sjunker på bred front och drabbat både lyxbilar och vanliga familjebilar.

Bilförsäljningen inom EU föll med fyra procent i oktober i år jämfört med samma månad förra året. Det visar färsk statistik från den europeiska bilorganisationen Acea.

Nedgången i Sverige var bland de kraftigaste i området, elva procent. Andra länder där försäljningen föll tungt var Danmark, Tyskland, Irland och Spanien. Länder mot strömmen som noterar en svag ökning är Storbritannien, Österrike, Belgien och Italien.

Drabbar alla märken

Om man tittar på utvecklingen hittills under året är den totala nedgången mindre eftersom tillväxten var starkare tidigare i år, -1,8 procent inom EU. I Sverige var motsvarande siffra en ökning med två procent, men tecknen på en avmattning är ändå tydliga, toppen nåddes i maj, sedan dess har trenden varit fallande.

Det går inte att urskilja något tydligt mönster, såväl lyxiga märken som Mercedes som Toyota faller.

Bakom konsumenternas ökade försiktighet ligger gissningsvis bland annat en oro för högre räntor och ökade bensinpriser. I Tyskland är det också så att efter ett par år av god bilförsäljning är utbudet av högklassiga begagnade bilar är stort, vilket hämmar nybilsförsäljningen.

Rover rasar 40 procent

Bland de bilproducenter som tagit mest stryk i Europa är MG Rover, vars försäljning föll med 40 procent i oktober i år jämfört med förra året. Även Mazda och Honda föll tungt, med 20 respektive 40 procent. Volvo personbilar bereder inte heller sin nya ägare Ford-gruppen någon glädje utan backade med 14 procent.

Stora biltillverkare som Ford och GM har tidigare i höst noterat en stark prispress i Europa och det har pressat deras resultat. Överkapaciteten har länge varit ett faktum på den hårt konkurrensutsatta europeiska marknaden. När konjunkturen och totalförsäljningen nu visar tecken på att vika driver det troligen fram ytterligare konsolideringar och strukturaffärer i branschen.

Läs mer om bilbranschen

Lotta Engzell-Larsson/Ekonomi24 (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln