Norge förbjuder ölreklam i mobilen  

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-02-28

En krog i norska Arendal skickar ut SMS-meddelanden som ger erbjudanden om "happy hour" i baren.

SMS-reklamen har blivit en succé, men nu slår den norska myndigheten "Rusmiddeldirektoratet" tillbaka.

I Norge är det nu förbjudet att skicka SMS-meddelanden om "happy hour" i baren.

Reglerna på Fisherman's Pub i Arendal är enkla. Skriv upp dig på en lista så får du ett meddelande på mobiltelefonen när ölen går för halva priset, skriver nyhetssajten digitoday.

Krogen skickade nyligen ut 1 000 SMS med meddelande om "Ny superhelg med trevliga överraskningar fram till 23.30. Visa detta SMS-meddelande i baren så får du en överraskning".

Det har fått alkoholbyråkraterna på det norska "Rusmiddeldirektoratet" att reagera. Reklam för reapriser på alkohol är inte tillåtet.

- Reklam definierar vi som masskommunikation i marknadsföringssyfte och det är ingen tvekan om att SMS-meddelanden som används på det här sättet är masskommunikation, säger Martha Skretteberg, chef på Rusmiddeldirektoratet till lokaltidningen Agderposten.

Barinnehavaren Sigmund Rose tycker dock inte att SMS-meddelanden är reklam, men han tänker ändå respektera Rusmiddeldirektoratets tillrättavisning. 

Läs mer

Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln