Skvaller – mer än bara skitprat

Publicerad 2013-09-17

Expert: Utan snacket slutar arbetsplatsen att fungera

MANLIGT SKVALLER Brandmännen Peter Nilsson, Markus Forsberg, Anders Jakobsson och Mikko Rinkinen på Östermalms brandstation i Stockholm pratar gärna med varandra - och om varandra. ”Det blir en annan stämning när det bara är män, inte för att vi är mansgrisar”, säger de.

Skvallrar ni om varandra på jobbet?

Bra, fortsätt med det!

- Utan skvaller ­skulle vi inte existera, ­säger Jonas Frykman, professor i etnologi på Lunds universitet.

Jonas Frykman, professor i etnologi.

Att prata om någon som inte befinner sig i rummet är fel, det lär vi oss tidigt. Trots det är det få som ärligt kan säga­ att de aldrig gör det. Och att det händer på jobbet är inte ovanligt.

Men hur illa är det egentligen att prata om kollegorna bakom deras ryggar?

Skvallret gör att vi trivs

Inte alls, enligt Jonas Frykman, professor i etnologi på Lunds universitet. Hans studier visar att skvaller på arbetsplatsen bidrar till att de anställda trivs och får en ökad sammanhållning.

- Skvaller handlar främst om information och att man engagerar sig i andra personer. Man skulle ju inte skvallra om de man inte känner till eller inte bryr sig om. Det är bra att ha ett intresse för de andra som jobbar på samma arbetsplats, säger han.

Jonas Frykman menar att det inte alls är fel att diskutera andras familjeförhållanden. Men det är viktigt att kunna skilja på oskyldigt skvaller och skitsnack.

- Det är inte okej att ha den direkta avsikten att skada någon med det man säger, det gäller ju inte bara på arbetsplatsen utan rent allmänt. Vet du om att någon har en affär tycker jag du ska undvika att berätta det och försätta personen i dålig dager, säger han och fortsätter:

- Håll koll på gränserna, risken finns att skitsnacket övergår till mobbning.

Är oftast ofarligt

I de flesta fall är det däremot ofarligt och bidrar till att vi knyter an till andra människor.

- Skvaller är grunden i allt socialt liv. Utan det skulle inte samhället fungera, säger Jonas Frykman.

Han tycker det är synd att det försvinner i debatten om skvaller och att det oftast är de negativa aspekterna som diskuteras.

- Det är en förutsättning för att arbetsplatsen ska fungera. Det är inte mobbning att prata om varandra. Det är att informera andra människor. Utan skvaller skulle vi inte existera.

4 tips: Så skvallrar du snyggt

Undvik negativt skvaller där det finns risk att någon blir sårad.

Skvallra inte via mejl, det är möjligt att de är offentliga.

Tänk på att du ska kunna stå för det du säger om den personen du pratar om får reda på det. Hur skulle det kännas om någon sa samma sak om dig?

Skvallra med personer som befinner sig på liknande position som du. Att springa till chefen och berätta om ­dina medarbetare kommer inte vara populärt.

Följ ämnen i artikeln