Telias bredbandstelefoni slogs ut igen

Uppdaterad 2012-10-03 | Publicerad 2012-10-02

Telia drabbades återigen av ett avbrott på sin bredbandstelefoni över hela landet under tisdagen.

Samtliga 400 000 kunder med ip-telefoni beördes av felet.

Problemen innebar också att de kunder som blev drabbade inte kunde ringa larmnumret 112.

Det var tidigt på tisdagsmorgonen som felet uppstod. Felet är av samma typ som det som drabbade företaget förra veckan, det skriver TT.

– Efter felet i förra veckan har vi vidtagit flera åtgärder, men det har tyvärr inte hjälpt. Samma fel har nu tyvärr uppstått igen och det beror på ett fel i programvaran, säger Telias pressinformatör Mariella Ceken.

Vid lunchtid var felet fortfarande inte åtgärdat och man kan på Telia inte säga när felet kan vara åtgärdat.

– Det beror på att det är inte helt klart var felet ligger någonstans, säger Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia, till TT.

Kunder med bredbandstelefoni kan hade problem med både in- och utgående samtal samt vidarekopplingar.

Telias mobilnät och traditionella, fasta nät fungerade som vanligt.

Sent på tisdagseftermiddagen var felet avhjälp och ip-telefonin fungerade igen.

Följ ämnen i artikeln