Får inte amortera - för banken

Uppdaterad 2013-09-27 | Publicerad 2013-09-25

SEB:s kunder får inte amortera på kortare tid än 30 år

Av SEB:s lånevillkor framgår det att kunderna inte får amortera på kortare tid än 30 år.

Finansinspektionen presenterar snart sina förslag som ska få bolånekunder att amortera mer på sina bostadslån.

Men hos SEB får du inte amortera för mycket.

Av de finstilta lånevillkoren framgår det att kunden inte får amortera på kortare tid än 30 år.

Finansinspektionen och Riksbanken har länge oroat sig för de svenska hushållens höga bostadslån. Och snart kommer Finansinspektionen att presentera förslag på hur man ska få bolånekunder att snabbare betala av lånen.

Men är du kund hos SEB får du inte betala av lånet hur snabbt du vill. Av bankens lånevillkor framgår det att kunderna inte får amortera på kortare tid än 30 år, rapporterar Dagens Industri.

"Märkligt"

En av SEB:s kunder vittnar om bankens amorteringsstopp:

”Jag ville ändra min amortering från 2 000 till 3 000 kronor, men banken sa att den högsta amortering jag kunde ha var 2 500 kronor då det skulle betala av lånet på 30 år och det var det minst tillåtna”, skriver kunden på di.se.

Anledningen till att bankerna sätter en gräns för hur mycket man får amortera är att de inte vill gå miste om ränteintäkterna, eftersom de själva måste låna upp pengar på lång tid för att finansiera kundernas lån. Men övriga storbankers kortaste amorteringstid ligger på 10 år – alltså betydligt lägre än hos SEB.

Malin Omberg, analyschef på Finansinspektionen, säger till Dagens Industri att SEB:s amorteringsvillkor är ”märkliga”.

– Det måste vara upp till varje enskild kund. Att kunna amortera snabbare ska vara en rättighet tycker jag.

Löser det med kunden

På SEB säger man att det inte finns någon efterfrågan hos kunderna att amortera på snabbare tid än 30 år, men om det finns någon som vill göra det så löser banken det med kunden.

SEB:s chef över kontorsrörelsen, Mats Torstendahl, säger till DI att bankens hårda amorteringsgräns inte är ett försök från banken att behålla lönsamma lånekunder under en längre tid.

– Nej, det är nog en historisk-teknisk lösning. Det handlar inte om några affärsmässiga överväganden.

Följ ämnen i artikeln