Hemnets lista: Orden som får din bostad såld

Uppdaterad 2013-01-04 | Publicerad 2013-01-02

Balkong, sjötomt, sjö, pool och uteplats - det är orden som hjälper dig att sälja din bostad.

Sajten Hemnet har listat svenskarnas mest populära fritextsökningar mellan januari och oktober 2012.

– Ordvalet kan till och med ha effekt på själva affären, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Bostadssajten Hemnet har listat de 100 vanligaste fritextsökningarna mellan januari och oktober i fjol.

– Det är en spännande lista. Den visar att det överlag är väldigt viktigt vilka ord man använder när man formulerar bostadsannonserna, säger Johan Vesterberg, pressansvarig på Fastighetsbyrån.

Ordvalet viktigt

Hemnets statistik visar att det är 80 procent fler sökningar på ordet renoveringsbehov än på ordet renoveringsobjekt. Det är också fem gånger så många sökningar på ordet sjönära som på sjöläge.

– Mäklarna är redan väldigt duktiga på att formulera annonserna men sådana här saker är viktiga att känna till, säger Johan Vesterberg.

Carina Husgård, mäklare på Fastighetsbyrån Södermalm, har erfarenhet av hur viktigt ordvalet kan vara.

– Vi sålde en bostad som hade en kungsbalkong och jag skrev det på flera ställen i beskrivningen, men det var ju ingen som sökte på det så vi fick i efterhand ändra till "stor balkong" istället, säger hon.

Flera av orden som ligger i topp på listan har med bostadens läge att göra, till exempel sjötomt, hav, sjö och sjöutsikt.

– Läget är bland det absolut viktigaste och väldigt avgörande för priset. Det finns redan bra sökkriterier på Hemnet gällande exempelvis storlek men läget kan man inte direkt söka på, därför ligger nog de här orden i topp, säger Johan Vesterberg.

Fritidshus mest klickat

Vad svenskarna använder för sökord varierar också mycket beroende på årstid. Enligt Hemnets statistik görs det mer än dubbelt så många sökningar på ordet kakelugn i februari jämfört med i juli. Sökningar på orden balkong eller uteplats är tvärtom mest populärt under våren och sommaren.

Bostaden som hade absolut flest klick på Hemnet under förra året är ett litet fritidshus i Balebo i Nybro kommun i Kalmar län för 270 000 kronor. På andra och tredje plats kommer två riktiga lyxboenden. En gigantisk villa i Helsingborg på 445 kvadratmeter för 55 miljoner kronor och en fyrarummare på Östermalmstorg i Stockholm för 33 miljoner kronor.

– Något som gör att vissa annonser blir mer klickade än andra är om de sticker ut på något sätt. Det kan till exempel vara storlek och pris, säger Staffan Tell på Hemnet.

Ännu inga bud

Varför det lilla fritidshuset utanför Kalmar har klickats så många gånger kan den ansvarige mäklaren Henrik Ahlqvist på Mäklarhuset i Kalmar inte svara på.

– Nej, jag har ingen aning, säger han.

En förklaring kan vara att huset legat ute på sajten relativt länge, 211 dagar.

– Det är ett äldre par från Skåne som säljer huset men det har inte kommit några bud på det än, säger Henrik Ahlqvist.

Följ ämnen i artikeln