Elbolagen du bör se upp för

Uppdaterad 2014-01-29 | Publicerad 2014-01-28

De flyttar över kunder mot deras vilja och ljuger om varifrån de ringer.

Vittnesmålen mot elbolagen Min El och Energibolaget strömmar in till Konsumentverket.

– Plötsligt fick jag hem en gratulation till mitt nya elavtal trots att jag sagt nej. Jag blev vansinnig, säger Hanna Josefsson.

Energibolaget i Sverige med dotterföretaget Min El har en brokig historia med tvister både med Konsumentverket och många privatpersoner. Förra året slog bolagen nya rekord i missnöje. 331 personer anmälde då bolagen till Konsumentverket.

”Ville inte byta”

Många vittnar om de plötsligt blev kunder hos Min El eller Energibolaget – utan att ha godkänt det.

Hanna Josefsson från Göteborg blev uppringd av en säljare som först var otydlig med varifrån han ringde. Efter att hon hade frågat flera gånger kom det fram att mannen representerade Energibolaget i Sverige.

– Då sade jag ytterst tydligt och vid upprepade tillfällen att jag inte ville byta elbolag, säger hon.

Någon vecka senare damp ett brev ner i brevlådan. Det innehöll ett avtal och en gratulation – från hennes nya elleverantör: Energibolaget i Sverige.

– Jag ringde dem och bad dem ta bort mig som kund. De lovade att de skulle göra det direkt, säger Hanna Josefsson.

Några dagar senare ringde hon tillbaka igen för att kontrollera. Då fanns hon fortfarande kvar som kund i företagets register. Först efter att ha blivit lovad en andra gång ströks hon.

– Jag fick ingen ursäkt eller någonting. Det är så dåligt. Tänk på alla gamla som inte säger ifrån. De är de som drabbas värst av detta.

”Verkade oseriös”

Agnetha Hellgren från Örnsköldsvik har en liknande berättelse. Säljaren från Energibolaget skulle skicka hem papper med villkor och priser som hon skulle gå igenom i lugn och ro.

– Säljaren verkade oseriös. Jag ifrågasatte det han sa om elpriser och då svarade han att ”det är få kunder som är så besvärliga som du”.

Efter en månad fick hon hem en bekräftelse på att hon hade bytt till Energibolaget, i stället för information om priser och villkor. Agnetha mailade och ringde bolaget och bad dem stryka henne som kund. Men efter några veckor kom en en räkning på 1100 kronor.

Först efter hot om polisanmälan gav bolaget upp sina krav.

– Det var en pärs att bli av med dem. Jag hade sparat alla deras mail och allt de lovat. Jag gav mig inte, jag tror det var därför de gav upp till slut, säger Agnetha Hellgren.

”Allt vanligare”

Bo Hesselgren, chef för Konsumenternas energimarknadsbyrå, är oroad över problemen med de oseriösa elleverantörerna.

– Det här blir allt vanligare. Man undrar hur många som blir lurade som inte anmäler. Det är viktigt att veta att det måste finnas en inspelning om avtalet har ingåtts över telefon, och det är företaget som har bevisbördan, säger Bo Hesselgren.  

Konsumentverket stämde Energibolaget i Marknadsdomstolen förra veckan i hopp om att få en vägledande dom kring säljsamtal till mobiltelefoner. Utfallet är inte klart. KO utfärdade även ett föreläggande 2010 på en halv miljon kronor mot Min El på grund av att säljare ljög om varifrån de ringde och påstod att konsumenten ingått avtal med bolaget trots att konsumenten inte uttryckligen beställt något. För att få vitet utdömt måste KO gå till domstol och bevisa överträdelse av föreläggandet. Ett sådant mål prövas av tingsrätten. Konsumentverket utreder för närvarande en eventuell överträdelse och kommunicerar med bolaget.

– Kan vi bevisa att överträdelse skett vill vi att Konsumentombudsmannen går vidare för att få vitet utdömt, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

Än har påtryckningarna inte haft märkbar effekt. Hittills i år har Min El och Energibolaget fått ytterligare 14 anmälningar hos KO sammanlagt.

Energibolaget och Min Els förre vd Peter Wärme kommenterar i en separat artikel nedan.

Här finner du tips på hur du skyddar dig mot oseriösa elleverantörer.

Min el och Energibolaget i Sverige

  Energibolaget i Sverige grundades 1994, och dotterbolaget Min El 2009. Peter Wärme ägde bolagen och med april 2010, då norska Hafslund ASA köpte 49 procent. Hafslund övertog hela ägandet i oktober 2013. Peter Wärme stod dock kvar som vd till årsskiftet, enligt Bolagsverket.

  Konsumentverket har hotat båda bolagen med vite.

  2010 godkände Min El ett föreläggande om vite på en halv miljon till sedan företagets säljare felaktigt påstått att de kom från ett annat bolag.

  KO inledde nyligen en ny process mot Energibolaget som ringt säljsamtal till mobiltelefoner – vilket enligt Konsumentverket är emot god sed.

  Sedan 2011 har de två bolagen anmälts över 500 gånger – och anmälningarna fortsätter att strömma in i år.

Energibolagets priser sägs ”baseras på inköpspriset på den nordiska elbörsen” på företagets hemsida. Men bakom spotpriserna döljs avgifter, vilket avslöjas av jämförpriserna. 2000 kWh el kostar 113,51 öre/kWh hos Energibolaget - klart över den genomsnittliga prisnivån i Sverige.

Följ ämnen i artikeln