Swift-fansen väntas bränna 500 miljoner: ”Viktig extra inkomst”

Publicerad 2024-04-28

En herrans massa schlagerfans ska snart inta Malmö. Helgen efter kommer hundratusentals ”Swifties” till Stockholm.

Katsching!

– Den väntade ekonomiska effekten uppgår till drygt 471 900 000 kronor, säger chefsekonomen Carl Bergqvist.

Följ ämnen

När Beyoncé besökte Sverige i maj förra året var det snack om att världsstjärnans fans påverkade den månadens inflationssiffror. Hotellpriserna rusade, vilket bidrog till inflationen i stort, enligt makroanalytikern Therese Persson.

– Man kan se en Beyoncé-effekt, sa hon då.

Nu kan det bli samma visa igen. Fast den här gången heter stjärnorna Marcus och Martinus, Windows95man, Baby Lasagna – och såklart Taylor Swift.

Swifts tre spelningar i Stockholm samt Eurovision-veckan i Malmö väntas inte bara bringa glädje till fansen, utan även fylla på kassorna i stort och smått.

Taylor Swift gör tre spelningar i Stockholm den 17, 18 och 19 maj.

En halv miljard i intäkter

Till exempel väntas de ”Swifties”, som hennes mest hängivna fans kallar sig, sammanlagt göra av med nästan en halv miljard kronor.

– Den väntade ekonomiska effekten uppgår till drygt 471 900 000 kronor. Fyra av fem besökare reser in till Stockholm och sammanlagt väntas gäster från fler än 130 olika länder, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare som har räknat på saken.

Det är långt ifrån endast biljetterna som de 150 000 fansen kommer att lägga pengar på. I samband med världsturnén ”The Eras Tour” har ett nytt begrepp börjat tisslats om i ekonomikretsar: Swiftonomics.

Taylor Swifts många stopp får en betydande positiv inverkan på städernas ekonomier.

– När Friends Arena fylls med besökare innebär det också betydande intäkter för hotell, restauranger och butiker. Taylor Swifts besök är därför en riktig hit för Stockholms ekonomi, säger Carl Bergkvist i ett pressmeddelande.

Kroppsglitter och dam-cowboyhattar ökar

Handelskammaren har även tagit del av försäljningsdata från Amazon Sverige, som visar att andra prylar kopplade till popstjärnans Sverigestopp rusar.

Försäljningen av Taylor Swift-accessoarer har ökat med med 79 procent, cowboyhatt i dammodell med 155 procent och kroppsglitter har gått upp med 65 procent, jämfört med samma två april-veckor förra året.

Carl Bergkvist på Stockholms handelskammare.

”Betydligt högre siffror denna gång”

Även Malmö väntas tjäna storkovan i maj. Senast staden arrangerade Eurovision Song Contest drog de in uppskattningsvis 185 miljoner kronor. Nu, när människor från över 80 länder, väntas summan öka.

De norska bröderna Marcus och Martinus representerar Sverige i ESC-finalen i Malmö i maj.

– Om man tänker att vi förra gången uppskattade det till att vi hade 30 000 besökare som kom till Malmö och att vi i år räknar med uppåt 100 000 så är det ju ingen vild gissning att vi räknar med betydligt högre siffror denna gång, säger Anna Wittgren, marknadschef på Malmö Stad.

Även områden runt Malmö kan gynnas, tror Wittgren.

– Med det antalet besökare så blir ju också effekten ännu större i vårt närområde både på gästnätter och spending då ännu fler kommer att bo i Lund, Köpenhamn, Trelleborg, Landskrona, Helsingborg etcetera. Och då är det ju också så att den allra största gruppen ”visiting friends and relatives” ofta går under radarn.

Anna Wittgren, marknadschef på Malmö Stad.

Hotell och privatuthyrning ökar kraftigt

Redan när biljetterna till respektive evenemang släpptes syntes snabbt ett stort bokningstryck. Hotell­boknings­sajten Hotels.com har sett ”en kraftig ökning i antalet globala sökningar på Sverige”. Sökningar på Malmö ökade med 587 procent jämfört med samma datum förra året, och Stockholms-sökningarna blev 142 procent fler under Swifts dagar i huvudstaden.

Men det är inte bara krogar, butiker och hotell som gör sig en hacka på konsertturismen. Även privatpersoner som hyr ut sina bostäder kan tjäna tusenlappar.

Airbnb, jätten inom privat bostadsuthyrning, hävdar att plattformens uthyrare världen över tjänade 100 miljoner dollar, över 1 miljard kronor, under de datum och i de städer som stora konserter ägde rum förra sommaren. Priserna gick också upp med 38 procent, jämfört med samma datum året innan.

50 procent dyrare att hyra privatbostad

På konkurrenten Qasa, som ägs av Schibsted, syns en liknande trend.

Isabelle Purits, kommunikationschef på Qasa.

– Vi ser definitivt att Swift-febern har drabbat Stockholms bostadsmarknad. Under helgen då hon spelar passar många på att hyra ut sina hem. Det finns 35 procent fler tillgängliga bostäder i Stockholms kommun, Sundbyberg och Solna då än under helgen efter och det är 50 procent dyrare att bo per natt, säger Isabelle Purits, kommunikationschef på Qasa.

Hon säger att många i regel passar på att tjäna en hacka under stora evenemang som detta.

– Det här kan för många vara en viktig extra inkomst under en tuff ekonomisk tid när bolåneräntan ännu inte gått ner.

”Swiftonomics” har blivit ett begrepp.

När Qasa undersöker sin data från Beyoncé-spelningarna förra året, kan de – åtminstone utifrån den här aspekten – konstatera att ”Swiftonomics” är starkare än Beyoncé-effekten.

– Vi har också jämfört med hur uthyrningen såg ut när Beyoncé spelade i Stockholm under våren 2023, där ser vi egentligen ingen mätbar förändring i varken utbud eller prisnivå. Kanske säger det främst något om Taylor Swifts stora popularitet men också att fler nu verkar se möjligheten att tjäna extra pengar genom att hyra ut sina hem, säger Isabelle Purits.