Struntar i NIX – stäms på 500 000

Publicerad 2013-10-10

Svea Telecom i nytt blåsväder

Trots löften om motsatsen har de ringt säljsamtal till personer som är med i Nix-registret.

Nu stämmer KO Svea Telecom på 500 000 kronor.

– De bryter mot vårt föreläggande, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Före detta anställda har berättat för Aftonbladet Min Ekonomi om Svea Telecoms säljmetoder – och anklagar bland annat företaget för att strunta i Nix-registret, för att systematiskt ringa till gamla personer och använda falska namn. Konsumentverket har länge haft ögonen på Svea Telecom och för ett par veckor sedan gick man tillsammans med flera andra myndigheter ut och varnade för företaget.

Åtta nya anmälningar

I februari 2012 hotade KO Svea Telecom med böter om de inte slutade ringa till personer som är med i Nix-registret. Trots varningen har samtalen fortsatt.

– Vi har fått in åtta anmälningar. Men de flesta gör inga anmälningar utan låter saken bero, säger Cecilia Tisell.

Svea Telecom har tidigare uppgett både till Konsumentverket och till Aftonbladet att de köpt ringlistor från en leverantör som lovat att personerna på listorna ska vara Nix-fria.

– Det här gäller bara två fall på kanske 70 000 samtal.  Vi köper allt vårt ringmaterial från den största leverantören till Nix. Det gör även många av våra konkurrenter. Det här systemet måste fungera för att vi ska kunna förlita oss på det i branschen. Vi kommer att bestrida detta eftersom det inte är vårt fel, säger John Ericsson, marknadsansvarig på Svea Telecom, tidigare sagt till Aftonbladet.

”De är ansvariga”

Men den förklaringen räcker inte, enligt Cecilia Thisell.

– De sade att de skulle byta leverantör när vi kom med vårt föreläggande. Oavsett hur det ligger till med det så är de ansvariga för vilka personer de ringer, säger hon.

KO:s begäran om vite på en halv miljon mot Svea Telecom lämnades in igår till tingsrätten.

Följ ämnen i artikeln