Åkare rasar när tio kronor blev en: ”Riktigt jäkla hån”

Publicerad 2022-11-02

Jimmie Åkesson (SD), Ulf Kristersson (M), Ebba Busch (KD) och Johan Pehrson (L)

Före valet lovade den nya regeringen och SD fem till tio kronors sänkning på dieselpriset.

Men tio kronor blev bara en.

– Jag är så besviken att det inte är klokt, säger åkaren Anders Johansson i Gällivare.

I förra veckan föreslog regeringen och Sverigedemokraterna en skattesänkning på bensin och diesel, så att priset blir en krona lägre per liter.

Satsningen ska kosta 6,7 miljarder och ske vid nyår.

Men den synliga minskningen vid pump blir bara runt 40 öre på diesel. Resten ”äts upp” av en årlig uppskrivning av inflationen.

Åkaren Anders Johansson känner sig tvärlurad.

Åkaren: ”Tvärlurad”

Före valet lät det annorlunda från högerpartierna. Moderaterna lovade snabba sänkningar på runt 5 kronor av dieselpriset. Sverigedemokraterna gick längre och gav ett vallöfte om 10 kronors sänkning.

Åkaren Anders Johansson i Gällivare säger att han känner sig ”tvärlurad”.

– Politikerna lovar oss tio kronors sänkning, och nu får vi inte det. I slutändan blir det inte ens en krona. Det är fan ett rent hån.

Hans företag Maskingruppen drabbas hårt av de rekordhöga priserna. Han har en bränslekostnad på omkring 6 600 kronor per förare och arbetsdag, något han tidigare berättat för NSD.

– Det blir 30 kronor i timmen när det sänks en krona, säger han till tidningen.

Kan tvingas lägga ner

Fortsätter det så här kan han behöva lägga ner, säger han.

– Man är motarbetad på grund av de här priserna. Det är inte lönsamt att driva företag.

Sänkningen med en krona betyder nästan ingenting, menar han.

– Man har inget förtroende kvar. De kan lika gärna höja priset igen i morgon eller dagen efter det.

”Ingen mening att köra sig fattig”

Även Mikael Eriksson, vd för Lastbilscentralen i Jokkmokk, reagerar på de brutna vallöftena.

– Det är nog inte så lätt att genomföra som dom fick det att låta innan valet. Självklart är jag både besviken och förbannad.

De skenande bränslepriserna, i kombination med den låga prisbilden allmänt i branschen, gör att flera åkerier funderar på att lägga ner, säger han.

– Som en åkare sa till mig ”det är ingen mening att köra sig fattig”.

– Till politikerna skulle jag vilja säga att nu har ni som ny regering läge att visa att ni håller vad ni lovar. Inte som tidigare val, bara strö omkring en massa ”valfläsk” som sedan aldrig uppfylls.

Mikael Eriksson, vd för Lastbilscentralen i Jokkmokk.

M: ”Gör allt för att styra om”

Regeringspartierna och SD vill dessutom tillsätta en utredning med ambitionen att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå om 6 procent. För närvarande är reduktionsplikten 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Tidigare har regeringen sagt att reduktionsplikten kan minska från och med januari 2024.

”Om ett år och två månader har vi avslutat vänstersidans extrema projekt där svenska hushåll och företag ska ha världens dyraste bränslepriser”, skriver Edward Riedl (M), ordförande i finansutskottet i en kommentar till Aftonbladet.

Han fortsätter:

”Jag har full förståelse för de som är besvikna över att det inte kommer gå snabbare. Svenska hushåll pressas av höga matpriser, höga elpriser och höga bränslepriser. Vi gör nu allt för att styra om politiken så det kan bli bättre igen”

Edward Riedl (M)

Följ ämnen i artikeln