Dieselbilen - från hyllad till utdömd

Publicerad 2017-07-20

Ekonomi. Ett ökat fokus på utsläppens hälsoeffekter och elbilarnas intåg gör att framtiden för dieselbilar ifrågasätts.

I Stockholm diskuteras miljözoner för att minska utsläppen. Men det är i glesbygden som dieselbilarna är mest populära.

Storstäder som Madrid, Mexico City och Paris planerar ett förbud mot dieselbilar från 2025. I Oslo och Stuttgart har man redan infört tillfälliga förbud.

I Sverige bereds ett förslag om nya miljözoner som även omfattar personbilar för att begränsa de skadliga dieselutsläppen. I Stockholm kan miljözoner bli verklighet redan år 2020.

– Alla partier i kommunstyrelsen är överens, men vi vet inte exakt hur vi ska utforma det. Det viktiga är att vi får ordning på luften i Stockholm, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Enligt en mätning gjord av Aftonbladet/Inizio är fyra av tio svenskar positiva till ett förbud mot dieselbilar i svenska storstäder. Samtidigt är lika många emot ett förbud.

"Naturlig utveckling"

Det har börjat talas om att dieselbilen går mot sin död.

Det är en naturlig del av utvecklingen, anser fordonsforskaren Mikael Wickelgren vid Högskolan i Skövde. I sinom tid kommer förbränningsmotorer som drivs av bensin och diesel att fasas ut, enligt honom.

– När man talar om dieseldöden är det första steget i utfasningen av förbränningsmotorerna, säger han.

Boomen för dieselbilen kom när ett ökat fokus på bilarnas koldioxidutsläpp satte ljus på fördelarna med dieselmotorer.

– Fokuserar man enbart på koldioxidutsläpp har de ett litet övertag. Koldioxidutsläpp har en väldigt tydlig koppling till hur mycket bränsle som förbrukas och förbränns. Dieselbilarna förbränner bränslet effektivare, säger Mikael Wickelgren.

Negativa hälsoeffekter

Men den så kallade "dieselgate", då ett omfattande fusk med uppgifterna om utsläppen från bilar inom Volkswagen-koncernen uppdagades, skiftade fokus till att handla om andra utsläpp än koldioxid och till kväveoxider i synnerhet.

– När man tittar på vad dieslar släpper ut utöver koldioxid hamnar de snabbt i strykklass. De släpper ut en massa hälsoskadliga restprodukter i luften. I stadsmiljö blir det särskilt besvärligt, säger Mikael Wickelgren.

Bilförsäljningen i Sverige ökar men andelen dieselbilar av de nyregistrerade bilarna minskar.

Vid halvårsskiftet var dieselandelen 52,4 procent jämfört med 54,4 procent vid samma tidpunkt i fjol, enligt Bil Sweden, branschorganisation för tillverkare och importörer av bilar.

– Det är fullt naturligt att dieselandelen går ner när man byter till elektrifierade bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Populärt i norr

Han hör dock till dem som inte tror att dieseln kommer att dö och hänvisar till exempelvis miljövänligare varianter av diesel gjord på tallolja.

Statistiken visar att det är i de nordligaste länen andelen dieselbilar är högst.

I Jämtlands län var närmare 70 procent av de nyregistrerade bilarna mellan januari och maj dieselbilar. I Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten var andelen 60 procent.

– Norr om Gävle är efterfrågan på dieselbilar fortsatt hög, säger Bertil Moldén.

Inställningen till de nya miljözonerna är positiva på många håll, men några planer på att faktisk införa dem finns än så länge inte i kommuner som Luleå, Umeå och Östersund.

– Det är ingen fråga vi diskuterar just nu. Det handlar om luftkvalitet och vi har inget sådant område där luftkvaliteten är så dålig, säger Karin Thomasson (MP), kommunalråd i Östersund, och fortsätter:

– Vi arbetar på andra sätt för att minska biltrafiken generellt.

TT

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 397 kr

ELGIGANTEN

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

6 495 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 000 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

CDON

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

3 509,42 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 345 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

ELBUTIK

Q-Light Qudo Typ 2 32A 3-fas 22kW

5 499 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

866 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln