Booking.com kritiseras i granskning

Uppdaterad 2017-10-04 | Publicerad 2017-10-03

Hotellbokningssajten Booking.com lockar med rabatter som inte finns. Dessutom kan hotellen betala extra för att få bättre ranking. Det visar en granskning som SVT:s konsumentredaktion Plus har gjort.

Enligt Booking.com kan du få stora rabatter genom att boka hotell på deras sajt. Men när Plus granskat priserna visar det sig att det i flera fall kostar lika mycket, eller till och med mindre, att boka direkt via hotellet. Det överstrukna, ”rabatterade” priset som visas på bokningssajten har helt enkelt inte gått att hitta någon annanstans.

”Kunderna blir lurade”

Rankingsystemet på Booking.com får också kritik. Vissa hotell har en gul tumme upp och får då stämpeln ”rekommenderat hotell”. Men för att få tumme upp betalar hotellen en extra provision.

Enligt Nicholas Haydamous, marknadschef på ett hotell i Stockholmsregionen, handlar det om 5 till 10 procent extra. Han är kritisk till systemet som enligt honom ger sken av att hotell med tumme upp är bättre än andra.

– Jag tror att kunderna blir lurade och tror att det är ett bättre hotell. De förstår inte bakgrunden till ”tummen upp”, som sänder en signal direkt till kunden att det här är ett rekommenderat hotell. Men det är ju helt fel, säger han till SVT Plus.

Den extra provisionen hotellen betalar leder enligt honom i slutändan till att hotellrummen kostar mer.

Slår ifrån sig

Enligt Booking.com är deras överstrukna priser baserade på det tredje högsta priset som hotellet erbjuder rummet för under en 30-dagarsperiod runt incheckningsdatumet. De anser inte att de ägnar sig åt falsk marknadsföring.

– Det är viktigt att påpeka att våra boendepartners har full kontroll över de priser som de väljer att lista på Booking.com, inklusive när de väljer att erbjuda rabatter eller specialerbjudanden, skriver Aida Uhac, presskontakt på Booking.com, i ett mejl till Plus.

Rankingsystemet bygger enligt Booking.com på en algoritm som grundas på bland annat kundservicehistorik, antal bokningar och avbokningar samt provision som hotellen betalar.

De ser inga problem med systemet, eftersom möjligheten att köpa sig högre ranking enligt dem bara erbjuds till de hotell med högst kundbetyg.

”Måste uppfylla prestandakriterier”

– Eftersom vi strävar efter att enbart exponera boenden som konsekvent kan ge gäster en bra upplevelse måste samtliga boenden uppfylla våra prestandakriterier för att kunna delta och stanna kvar i programmet, skriver Aida Uhac.

Det är inte första gången hotellbokningssajter hamnar under lupp. När konsumentmyndigheter i 28 europeiska länder genomförde en granskning i våras konstaterades att var tredje visade felaktiga priser, och att var femte sajt har erbjudanden som inte stämmer.

Enligt SVT Plus valde Booking.com efter granskningen att dölja funktionen för överstrukna priser på sin bokningssida om man besöker den via en dator.

Efter att denna artikel publicerats svarar Booking.com i ett mail:

Booking.com har inte gjort ändringar på hemsidan som följd av SVT Plus granskning. På Booking.com gör vi tusentals tester varje dag för att optimera den digitala upplevelsen för våra kunder. Hur och var vi visar priser och rabatter som våra partners laddar upp på vår plattform är också något vi ständigt utvecklar för att säkerställa att det framgår tydligt för kunderna. 
Som kund kommer du alltid att se samma pris på ett boende oavsett vilken enhet du tittar på, om det är din telefon eller din bärbara dator etc. Hur priser visas kan däremot variera på olika enheter, eftersom vi exempelvis utvecklar och testar hur ett pris ska visas tydligt på en liten skärm kontra en stor skärm.

Följ ämnen i artikeln