Mobilflopp beror på dig

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-31

Kunderna avgör jättarnas framtid

Det är du som avgör framtiden för de stora tillverkarna av mobiltelefoner som Nokia och Ericsson.

Byter du telefon lika ofta som tidigare fortsätter företagens snabba tillväxttakt.

Annars ser det dystert ut för mobiljättarna.

Trots rekordresultatet på 52 miljarder kronor förra året sjönk finska Nokia som en sten på börsen igår sedan bolaget presenterat sitt bokslut.

Nokia sällar sig därmed till Ericsson och Motorola som alla spår att försäljningen av

mobiltelefoner inte kommer att öka lika kraftigt som tidigare.

Prognosen är att drygt 500 miljoner mobiltelefoner säljs nästa år, runt 50 miljoner färre än branschen tidigare beräknat.

Aftonbladet har pratat med ett antal analytiker som fått ge sin syn på mobilföretagens svacka.

Varför minskar tillväxttakten i mobilbranschen?

Mobiltelefoner påverkas alltmer av konjunktursvängningar eftersom andelen förstagångsköpare minskar. De flesta köpare byter upp sig till nya modeller och då tittar man djupare i plånboken innan man slår till.

Kommer det att fortsätta nedåt?

Både Ericsson och Nokia spår att tillväxten blir något sämre första halvan av året men att det sedan vänder igen. Efter det är det svårt att sia i en snabbt föränderlig bransch.

Hur allvarlig är nedgången?

Det är ingen fara för någon mobilkrasch. Nokia tjänar otroligt mycket pengar på sina mobiltelefoner. Kursfallen på aktiemarknaden handlar mer om att förväntningarna dragits ner något.

n Får den nya generationens mobiltelefoner fart på mobilförsäljningen?

Det beror på konsumenterna. Många vill kanske skaffa sig en ny mobil för att få del av den nya tekniken. Men tjänsterna är ännu relativt outvecklade.

Vad händer med börskurserna?

Sedan i somras har Nokia tappat 35 procent och Ericsson 45 procent av sitt börsvärde. Introduktionen av de nya GPRS-telefonerna avgör nu framtiden, där konkurrensen hårdnar med asiatiska tillverkare som vill slå sig in på marknaden.

Tillfrågade analytiker: Urban Ekelund, Redeye; Lars Söderfjell, Handelsbanken; Christina Lindqvist, Finanstidningen; Peder Frölén, Matteus, Bengt Mölleryd, Stelacon.

Andreas Fahlén

Följ ämnen i artikeln