Restaurangerna står handfallna: "En chock"

Av: TT

Publicerad:
1 av 3 | Foto: Jessica Gow/TT
Anna Sjödin, marknadschef på Brasseriegruppen, har suttit i möten till långt in på kvällarna för att försöka rädda så många medarbetare som möjligt från uppsägning.

Personal som tvingas sägas upp, lokaler som gapar tomma och gigantiska tapp i omsättningen. Restaurangbranschen drabbas hårt när coronapandemin lamslår Sverige – och det går fortare än någon kunde tro.

Anna Sjödin ber att få skjuta upp intervjun i två timmar. Ett möte drar ut på tiden, det senaste i raden av många. Som marknads- och kommunikationschef på Brasseriegruppen har hon, tillsammans med resten av ledningen, suttit till sent på kvällarna och försökt hantera den kris som drabbat bolaget och resten av restaurangbranschen i kölvattnet av coronapandemin.

– Det är tufft, väldigt tufft. Det påverkar så otroligt många människor som jobbar i restaurangsektorn och vi sitter alla i samma båt, säger hon.

Med välkända varumärken som Vigårda, Prinsen, East och Orangeriet står sig Brasseriegruppen relativt stadiga, men även de drabbas hårt när gästerna slutar komma. Tappet i omsättning har varit stort. Provanställda har fått sägas upp, timanställda får inte längre några timmar. Det kom som en chock, säger Anna Sjödin.

– Det gick så otroligt fort, nästan från en dag till en annan. Vi har fått ta några tuffa beslut och lever lite i limbo just nu.

"Står handfallna"

Att människor stannar hemma märks brett i hela branschen. Pubkedjan Pitcher's, med 21 restauranger runt om i Sverige, har under den gångna helgen tappat mellan 50 och 70 procent i omsättning. Kedjans restauranger står sanerade och redo, med större avstånd mellan borden för att minska smittrisken. Men många bord gapar fortsatt tomma.

– Alla restauranger är uppbyggda på att vi ska ha gäster. När folk då stannar hemma blir det väldigt svårt, många krögare står handfallna, säger Sandreen Shaul, marknads- och kommunikationsansvarig på Pitcher's AB.

Från huvudkontoret har man stöttat upp bäst man kan: fört diskussioner med leverantörer och hyresvärdar om att skjuta upp betalningar och sett till att franchisetagarna inte behöver betala franchiseavgifter. Man satsar dessutom på hämtmat, för att få restaurangerna att gå runt även utan gäster på plats.

Också Brasseriegruppen satsar på hämtmat. Att finansminister Magdalena Andersson (S) nyligen sade i en intervju att det är bra att köpa hämtmat för att stötta restaurangerna var positivt, enligt Anna Sjödin.

– Vi ser gärna mer uppmaningar som dessa från personer i ledande befattning. Folk är rädda, men om regeringen går ut och ger rekommendationer så litar folk på det, säger hon.

Krispaket inte tillräckligt

För att undvika att krisdrabbade företag tvingas säga upp personal satsar regeringen 300 miljarder kronor i ett nytt krispaket. Något som låter bra i teorin, men hur det fungerar i praktiken återstår att se, säger Anna Sjödin.

– Alla verktyg som ger oss möjlighet att rädda våra medarbetare är bra, men det behövs ännu mer. Vad görs till exempel för att få uppskov på hyra? Våra lokaler står tomma men vi måste fortfarande betala väldigt stora summor. Hyresvärdarna borde få stöd i att göra hyreslättnader i de här kriserna, säger hon.

Hon efterlyser inte bara mer drastiska åtgärder – utan också snabbare sådana.

– Ansökningen för korttidspermittering öppnar först 7 april. Det finns nog ganska många bolag som har gått omkull innan dess, säger hon.

Sandreen Shaul på Pitcher's AB välkomnar krispaketet, men menar att grundproblemet kvarstår: restaurangerna ekar tomma.

– Krispaketet hjälper absolut, men det hjälper oss inte med omsättningen. Hur mycket man än hjälper så måste restaurangerna drivas av någonting. Tappar vi kunderna så har vi inga restauranger, säger hon.

Publicerad: