Oprah Winfrey bingo för H&M

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-17

Kvinnorna som under åren lyft H&M är många.

Efter norska Mette-Marit och supermodellen Claudia Schiffer har turen nu kommit till amerikanska TV-drottningen Oprah Winfreys tur.

Häromveckan visade hon H&M-kläder i sin show och publiken jublade.

FÖREBILD: Allt som Oprah rör vid säljer som smör. Nu senast har hon välsignat H&M.

En del betalda, som senaste affischnamnet – supermodellen Claudia Schiffer. En del mer av en händelse – som norska prinsgemålet Mette-Marit Tjessem Höjby som skapade rusning i de norska butikerna efter att ha fotograferats i en H&M-tröja. Sist ut i raden att skapa draghjälp åt bolaget är nu den amerikanska TV-drottningen Oprah Winfrey.

I USA är Oprah ett fenomen. Allt hon rör vid blir guld - hon är en av landets rikaste personer, driver ett företag som omsätter miljarder och en egen tidning, når miljontals tittare varje dag och besitter en stark opinionsbildande kraft. För de personerna hon lyfter fram i sina program, och produkterna hon tar upp, innebär det kommersiellt bingo.

Häromdagen var temat höstmode och på en provisoriskt uppriggad catwalk i TV-studion visades plagg från kända amerikanska designers och – till publikens stora lycka - från H&M.

Enorm mediauppståndelse

- Programmet spelades in för några veckor sedan och vi har fått stor respons. Folk från hela USA har mailat, både till kontoret i USA och här, och frågat var man kan få tag i kläderna. I dagsläget finns vi ju bara i nordöstra USA, säger Kristina Stenvinkel, informationschef på H&M, som dock inte var helt tagen på sängen av uppståndelsen.

- Ända sedan november förra året har vi funnits på plats med ett kontor i New York och marknadsfört oss hårt mot modejournalister och stylister. Resultaten har överträffat våra vildaste förväntningar och mediebevakningen på H&M är enorm.

Men det faktum att H&M är ett svenskt företag är det säkerligen få som känner till.

- Vi marknadsför oss inte som ett sådant, vi är ett internationellt bolag även om vi har våra rötter i Sverige. Snarare betraktas vi som en europeisk uppstickare som står för något som ingen annan gör i USA – bra kvalitet och medveten design till låga priser, säger Kristina Stenvinkel.

150 butiker om fem år

Just det låga priset är det som tycks fascinera mest, menar hon. H&M:s kläder, och framförallt priser, har varit föremål för förtjusning i åtskilliga av TV-kanalernas morgonprogram.

- I USA är det väldigt ont om bra kläder till bra priser, vi står nästan helt utan konkurrens i segmentet. Det innebär en stor fördel för oss och gör också att det blir intressant för journalister att få ut det i breda medier, säger Kristina Stenvinkel.

Exakt hur mycket såväl Oprah som övrig medierapportering betyder för försäljningen återtstår att se i nästa rapport, men klart är att USA-etableringen är en både stor och viktig del av H&M:s verksamhet. I senaste delårsrapporten uppgick försäljningen i USA till 400 miljoner kronor, vilket avsåg fyra butiker. I dagsläget finns 10 butiker och enligt VD Rolf Eriksen ska siffran om fem år vara uppe i 150. Närmast i tid ligger öppningen av den första butiken i New Yorks trendkvarter Soho, som sker i vår. Under nästa höst planeras den första etableringen i Boston.

Läs mer om H&M

Lotta Edling/Ekonomi24 (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln