Så plundras ditt konto – via Facebook

Uppdaterad 2012-12-06 | Publicerad 2012-12-05

Tommy Krantz trodde att han hjälpte sin vän, men fick sparkontot tömt av bedragare.

Glöm taffliga e-postmeddelanden där du ombeds lämna ifrån dig kontokortsnummer och koder.

Nu har bedragarna flyttat in på Facebook.

Tommy Krantz, 27, ville hjälpa en vän i nöd – och fick sina konton länsade.

"Grr jag får inte igång den här internetbanken.. Skulle du kunna hjälpa mig logga in?"

Norrköpingsbon Tommy Krantz, 27, anade ingenting när en vän skrev till honom på Facebookchatten och bad honom om en enkel tjänst.

Skulle mata in koden

"Vännen" hade slarvat bort sin internetdosa och bad Tommy om hjälp att logga in.

– Jag låg här hemma och så började en tjejkompis skriva till mig. Plötsligt sa hon att hon hade problem med bankdosan och frågade om jag kunde hjälpa till. Hon skulle betala räkningar och ville inte bli sen med det, säger han.

Tommys tjejkompis, som i själva verket var en bedragare som kapat hennes konto, bad Tommy mata in koden på sin dosa till internetbanken.

– Hon bad mig prova i alla fall, och det verkade fungera. Det var ingenting mer med det, vi pratade lite grann efter det också och hon lät precis som vanligt, säger han.

Några timmar senare såg Tommy att vännen statusuppdaterade att hennes Facebookkonto hade blivit kapat.

"Alla konton var tömda"

– Då förstod jag på en gång. Jag kollade banken och alla konton var tömda, både sparkontot och lönekontot.

Enligt Swedbanks säkerhetschef Bertil Ellvén har den här sortens bedrägerier förekommit en tid.

– Vi har varnat rätt mycket för det. Vi ser ju vart pengarna tar vägen, men oftast är det så kallade målvakter som ställer upp med sitt konto, antingen mot en ringa ersättning eller för att bli av med en skuld. De verkliga gärningsmännen är svåra att få tag på, säger han.

Liten chans få tillbaka pengar

Och möjligheterna att få tillbaka pengarna är små för den som drabbats.

– Jag brukar säga så här: tappar man nyckeln till sitt hus är det ingen idé att gå till någon annan och be att få låna den personens nyckel, för den fungerar inte. Lämnar man ut koder på det här viset har man frivilligt lämnat ifrån sig säkerhetslösningen, vilket gör att banken inte kan ersätta kunden, säger Bertil Ellvén.

Trots det uppmanar Swedbank alla kunder som råkat ut för liknande händelser att anmäla det till banken.

Svårt att skydda sig

Facebooks svenska presskontakt Jan Fredriksson säger att företaget inte har någon statistik på hur vanligt det är med den här sortens bedrägerier.

– Men vi har ju hört om det. Det är svårt att skydda sig, annat än att vi tycker att man kanske borde ringa upp sin vän och fråga om det verkligen är den innan man lämnar ut några uppgifter, säger han.

Är säkerheten på Facebook för dålig, om det går så lätt att hacka någons konto?

– Systemet i sig är oerhört säkert. Men hackningar sker även på Facebook. Det är normala regler som gäller, att inte lämna ut sitt lösenord till någon. Dessutom finns det inbyggda funktioner som känner av suspekt beteende.

För Tommys del kunde bedrägeriet inte ha kommit mer olägligt.

– Det var min sparkassa till en Thailandresa i mars. Jag har lånat lite pengar av en kille på jobbet för att klara mig fram till jul. Men det är så sura pengar. Man vill varna andra för att göra samma misstag, säger han.

Följ ämnen i artikeln