Ica ser vändning – och tar marknadsandelar

Joakim Magnå/TT

Publicerad 2024-04-25 07.07

Ica-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild.

Ica-gruppens vinst och omsättning ökar. Vd Nina Jönsson ser hur det vänt med en ”väsentligt lägre matprisinflation” och fler och mer köpsugna kunder.

– Vi har sex månader av marknadsandelstillväxt och det är naturligtvis ett trendbrott, säger hon till TT.

Kvartalet präglades enligt delårsrapporten av en stark kundtillströmning och en normalisering av matpriserna.

Ica Sverige, som står för dagligvaruhandeln, växte snabbare än marknaden under kvartalet och Ica-butikernas marknadsandelar har ökat med 0,2 procentenheter, enligt Nina Jönsson.

– Året har börjat bra. Det är viktigt med väsentligt lägre matprisinflation och det känns som att hushållen är mer positiva. Vi har fler kunder som handlar mer, säger hon.

”Inte helt där”

Läget är det bästa på tre år, enligt Jönsson, även om det är en bit kvar till nivåerna före kris och oro fick allt att falla.

– Det finns en bit att gå fortfarande. Vi är inte helt där, men vi har en väldigt, väldigt stark tillväxt.

Nina Jönsson lyfter Icas miljardsatsning, för att sänka priserna på vardagsvaror till butikerna, som sjösattes i mars.

– Den satsningen är pågående och långsiktig. Vi skapar förutsättningar för butikerna att sänka de här priserna till konsument. Vi och handlarna har jobbat ganska intensivt med effektiviseringar. Båda de här två sakerna ger förutsättningar att sänka ordinarie priserna till kunderna.

Fortsatt nedgång

Nu ser hon en fortsatt dämpad matprisinflation framför sig.

– Vissa kategorier går upp, vissa går ned. Men vår förväntning är att matprisinflationen fortsätter att gå ned.

Ser du några orosmoln?

– Jag tänker på hushållens situation. Vi vet att många kunder har det tufft. Det finns en förväntan på räntesänkning men det finns orosmoln när det gäller arbetsmarknaden.

Rättelse: I en tidigare version beskrevs marknadsandelsökningen felaktigt.