Rekordresultat för Aftonbladet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-02-22

Det går bättre än någonsin för Aftonbladet.

Tidningens vinst förra året var rekordstor: 179 miljoner kronor.

– Och vi har fler läsare än någonsin, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Med två miljoner läsare varje dag har Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin har all anledning att se nöjd ut.

Kris för kvällstidningarna? Kris för internet?

Nej, inte om man talar om Aftonbladet.

År 2000 blev det bästa året i tidningens 170-åriga historia. Varje dag läser två miljoner svenskar Aftonbladet och vinsten har tredubblats jämfört med året innan.

– Våra offensiva satsningar, som Sportbladet, har gett resultat, säger Aftonbladets vd Rolv Ryssdal.

Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin är väldigt glad över tidningens goda ekonomiska resultat.

– Som redaktör kan man tycka att det inte är så viktigt med pengar, men att det går bra ekonomiskt är en garanti för att tidningen står stark mot sina ägare. Det ger oss en oerhörd frihet.

Vad ska Aftonbladet göra med alla pengarna?

– Jag tycker inte att pengarna ska ligga på kistbotten, de ska användas för läsarnas bästa. Bra journalistik kostar pengar.

Ännu gladare är Anders Gerdin över läsarnas förtroende. För tio år sedan valde var tredje kvällstidningsköpare Aftonbladet – nu är det varannan. Och på internet har tidningen 800 000 läsare – varje dag.

– Men jag kan lova läsarna att vi inte lutar oss tillbaka och njuter av framgången. Nu kommer vi att jobba ännu hårdare för läsarnas bästa, säger Anders Gerdin.

Allt mer intäkter från Internet

Av Aftonbladets totala vinst på 178,7 miljoner kronor kom 2,1 miljoner från Aftonbladet Nya Medier, som ger ut tidningen på internet.

– Aftonbladet.se har fördubblat annonsomsättningen, säger Rolv Ryssdal.

– Nu syns det att det är de traditionella medieföretagen – som Aftonbladet – som klarar sig bäst på internet.

En spännande nyhet från Aftonbladet Nya Medier är möjligheten att prenumerera på sport- och spelnyheter direkt till mobiltelefonen. Via sms-meddelanden får man de viktigaste sporthändelserna eller de allra senaste travtipsen, bara minuter före spelstopp.

– Vi tror att sms-tjänster blir nästa stora tillväxtbransch, säger Rolv Ryssdal.

Så bra är resultatet

Aftonbladets resultat jämfört med Expressens.

Erland Huledal

Följ ämnen i artikeln