Många väntar på pengar från Unionens a-kassa: ”Bedrövligt”

Publicerad 2023-08-28

De har väntat och väntat på pengar.

Från Unionens a-kassa ekar det fortfarande tyst.

– Jag har väntat i tre månader på att de ens ska öppna mitt ärende, säger ”Jonas”.

Många läsare tillika medlemmar i Unionens a-kassa har hört av sig till Aftonbladet angående att väntetiderna för att få sina ärenden hanterade är väldigt långa.

”Jonas”, som egentligen heter något annat, jobbar inom it-sektorn men blev arbetslös precis i början av sommaren. Han är med i Unionens a-kassa och anmälde sig direkt både dit och till Arbetsförmedlingen.

– Jag har också en inkomstförsäkring genom mitt medlemskap i fackförbundet Unionen (ej att förväxla med Unionens a-kassa. Det är två skilda organisationer, red.anm). Men för att den försäkringen ska kicka in behöver a-kassan ha handlagt mitt ärende, säger Jonas.

Men det har Unionens a-kassa inte gjort. Fortfarande nu, snart tre fullgångna månader efter att Jonas registrerat sitt ärende, har de inte ens börjat hantera det.

För honom har den segdragna processen inneburit att han har fått lägga om sin ekonomi.

– Jag har turen att ha en buffert, men den vill jag inte ta av mer än absolut nödvändigt. Så jag har dragit ner på mina utgifter. Men alla har ju inte samma möjligheter till att ha en buffert, säger Jonas.

Han är mycket kritisk till a-kassans agerande.

– Det är deras enda uppgift, som de nu kapitalt misslyckas med. Då kanske de ska syssla med annat i stället, de som är ansvariga för den här situationen, säger Jonas.

Tomt i plånboken när ersättningen från a-kassan drar ut på tiden.

”Bufferten har börjat sina”

Även ”Kim” och ”Alvarez”, som också vill vara anonyma, har fått uppleva Unionens långa väntetider.

Kim har väntat ännu längre än Jonas.

– Jag ansökte i april/maj-skiftet. Efter det är det jag som fått försöka få svar eller söka kontakt, men det har inte gett någonting. De skickar en vidare och man kommer aldrig fram till den man vill prata med, säger Kim.

– Det funkar inte, jag har två barn och bufferten börjar sina. Då får man börja snylta på föräldrarna. Jag överlever, men det ska inte behöva vara på det här sättet. Och det finns garanterat de som har de värre än vad jag har det. Det är ju katastrofalt, fortsätter han.

JO-anmälde a-kassan

Alvarez jobbar som konsult. Han väntade i tio veckor på att Unionens a-kassa skulle hantera hans ärende och betala ut pengar. Först efter att han JO-anmält ärendet betalades pengarna ut.

– Det har ju lett till en rad problem. Jag har fått söka anstånd hos Skatteverket, men blev nekad. Så vi får se om jag hamnar hos Kronofogden nu.

I flera veckor ringde han in och försökte få svar på vad det var som dröjde.

– De hänvisade bara till att det var först i kvarn som gällde. Men vem har tre månaders extra buffert-pengar? Jag har fått ringa runt som en dåre för att försöka lösa det här med olika företag som skickat fakturor. Jag har fått använda min mammas pengar för att hålla igång mitt internet-abonnemang, säger Alvarez.

Harald Petersson, kassaföreståndare på Unioens a-kassa.

Pudlar: Nytt system påverkar

På Unionens a-kassa är man väl medveten om att väntetiderna dragit iväg. I grunden ligger en problematisk situation för alla a-kassor, med ett nytt ärendehanterings-system som införts under 2022.

– För vår del var vi också pilot till det här nya systemet. Periodvis har vi under våren kommit ner i rimliga och bra handläggningstider, men innan och framförallt under sommaren har de blivit längre igen och det beror framförallt på att vi inte får ut effektivitet ur det här systemet, säger Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa.

Han menar att även tapp av erfarna medarbetare liksom sedvanligt semesteruttag under sommarmånaderna har spelat in.

– Vi har också sett en ökning av arbetslösheten under sista delen av sommaren då vi fått in lite fler ärenden, säger Harald Petersson.

”Kaos i ekonomin”

Hur ser läget ut framåt för dem som väntar?

– Vi har fått in nya medarbetare, förstärker organisationen i alla delar och kommer även att jobba över den närmsta tiden. Allt för att komma ner i väntetider.

– Vi är en stor a-kassa och den största om man ser till antal arbetslösa. Men det är definitivt inte ett läge där vi ska vara, så vi beklagar såklart för alla som drabbats av det här, säger Harald Petersson.

För Alvarez, som redan fått sina pengar men också sett sin ekonomi kraftigt försämras, innebär förbättrad organisation och nya rutiner hos Unionens a-kassa ingen lindring.

– En månad okej, två månader blir jobbigt, men att vänta nästan tre månader... Då blir det kaos i ekonomin nästan för vem som helst.

Följ ämnen i artikeln