Banken varnar för falska mejl

Uppdaterad 2013-08-14 | Publicerad 2013-08-12

Bedragarna försöker lura av offren bankuppgifter via mejl.

Nu varnar SEB för bedrägeriförsöken.

– Vi på SEB kommunicerar ibland med dig som kund via e-post, men vi ber dig aldrig att i ett e-brev eller på Internet lämna ut känslig information, skriver banken.

De senaste veckorna har flera SEB-kunder fått mejl som ser ut att vara skickade från en adress hos banken. I mejlen står det att kundernas konton är utsatta för ett bedrägeriförsök och kunderna uppmanas att ”säkerhetsbekräfta” sitt konto genom att uppge sin kontoinformation och klicka på en länk i mejlet.

Riskerar få konton tömda

Men mejlet kommer inte från SEB, utan bedragare. Personer som klickar på länken riskerar att få sina konton tömda.
Nu går SEB ut med en varning för att göra sina kunder uppmärksamma på mejlet.
"Om du får ett brev där man ber dig uppdatera dina uppgifter, lämna ut lösenord, kontonummer, koder eller liknande, så kan du alltså utgå från att det är ett försök till bedrägeri. Radera brevet omedelbart, och lämna aldrig ut känslig information som koder, kontonummer, kortnummer eller lösenord”, skriver banken i sin varning.

Oklar omfattning

Hur många som har fått mejlet och om någon fått sina konton tömda är oklart.
Tidigare i år drabbades Swedbanks kunder av liknade mejl.

Följ ämnen i artikeln