MTV-galan har många vinnare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-08

Världsartister som Madonna, U2 och Backstreet Boys är på ingång inför galan MTV Europe Music Award i nästa vecka. Dessutom räknar arrangörerna med 8 000 gäster i form av skivbolagsrepresentanter, besökare och utländska journalister. De stora vinnarna är

Stockholms hotell och restauranger, och bland dem som betalar kalaset finns Ericsson, Diesel och Carlsberg.

Madonna kommer till Stockholm.

Nästa vecka går Stockholm i musikens tecken. På söndag går

startskottet för Stockholm Music Week som på torsdagskvällen

kulminerar i den stjärnspäckade galan MTV Europe Music Awards i Globen. Förutom världsartister som Madonna, U2, Backstreet Boys, Spice Girls och Ricky Martin räknar arrangörerna med minst 8 000 gäster, branschfolk och MTV-anställda inräknade. Dessutom flockas

världens musik- och nöjespress runt evenemanget; 800 journalister väntas – vilket kan jämföras med att det största musikevenemanget hittills, Eurovision Song Contest i maj i år, lockade 700.

”Den stora vinnaren på galan är besöksnäringen”, säger

Boel Rydenå, VD för MTV Network i Norden.

”Folk börjar komma redan nu i helgen och stannar därmed

flera dygn. Restauranger och centralt placerade butiker lär

få händerna fulla och hotellen är fullbelagda sedan flera

månader.”

Omsätter mer pengar än schlagerfetstivalen

Enligt siffror från Stockholm Information Service (SIS) spenderar en utländsk tillrest turist 2 000 kronor per dygn

vilket skulle innebära cirka 15 Mkr i intäkter till

besöksnäringen.

”Det evenemang som ligger närmast till hands att jämföra med är Eurovision Song Contest som ägde rum i maj. Där omsattes totalt 77 Mkr, varav 35 Mkr från utländska besökare. Vi kommer att göra noggranna undersökningar kring MTV-galan och mellan tummen och pekfingret tror jag på en högre siffra eftersom det kommer en större andel utländska besökare”, säger Sven Lorentzi, evenemangsansvarig på SIS.

För MTV:s del är galan dock snarare en marknadsföringskostnad än intäktskälla. Biljettintäkterna från Globengalan är marginella och landar på max 2 Mkr, och aktiviteterna runt Stockholm Music Week beräknas gå plus minus noll.

Kan bli en förlust

”Det skulle inte förvåna mig om det till och med blir förlust”,

säger Boel Rydenå.

”Poängen för MTV:s del är att vi med evenemanget stärker varumärket, och den redaktionell bevakning i olika slags medier vågar jag inte ens gissa värdet på."

MTV är dock inte helt ensam om att betala kalaset. De tre huvudsakliga samarbetspartners som sponsrar både galan och Stockholm Music Week är Ericsson, klädmärket Diesel och öljätten Carlsberg. Samtliga är mycket förtegna om värdet av deras sponsringsåtaganden men enligt uppgifter till Ekonomi24 är bara Ericssons engagemang värt mellan 10-15 Mkr.

”Vi kommunicerar inte hur mycket pengar det handlar om, men satsningen är ett viktigt led i vår strategi att stärka relationerna med ungdomar”, säger Mattias Schedwin, marknadskommunikationschef för Ericssons konsumentprodukter i Sverige.

Ericsson får reklamtid

”Den stora payoffen för vår del ligger dels i att vi under hösten fått reklamtid i MTV:s shower och synts i marknadsföringen kring galan, men vi har också egna aktiviteter t ex olika typer av tävlingar i anslutning till den.

Vi har även tagit fram en särskild telefon, A2618, med ’musikalisk design’ som har sålts sedan oktober.”

Bland de stora vinnarna finns faktiskt även familjen Wallenberg. Efter det att TV-kamerorna slocknat på torsdagkväll äger två gigantiska efterfester rum med 2000-3000 namn på respektive gästlista. Dels MTV:s officiella efterfest på Berns, dels en mer branschinriktad VIP-tillställning på Grand Hôtel. På Grand är dessutom alla 21 sviterna bokade sedan länge och enligt uppgift är kriget i full gång mellan fem världsstjärnor om vem som ska få

sova i den dyraste – Flaggsviten.

Lotta Edling (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln