Så lever de finska IT-miljonärerna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-02-15

Jaakko betalade en miljon kronor i böter för fortkörning - på en månad

De finska IT-miljonärerna Jaakko och Antti Rytsölä blev rikskändisar över en natt när de tog sitt bolag Jippii till börsen och importerade Finlands första Lamborghinis.

De är också kända för att ha bötat en miljon för fortkörning på en månad.

Nu är de på väg till Sverige med sin portal Sunpoint.net.

Snabba bilar och stor förmögenhet är en dålig kombination i Finland. En fortkörning som skulle kosta en medelinkomsttagare 500 kronor kan kosta en halv miljon kronor för de finska IT-bröderna Antti och Jaakko Rytsölä.

Nej, det är inte bara som stjärnchef inom Nokia man kan bli miljonär i Finland.

Bröderna Jaakko, 27 år, och Antti Rytsölä, 25 år, startade operatörsföretaget DLC (Data Link Connection), slog ihop det med två andra bolag och tog det till Helsingforsbörsen under namnet Jippii Group 1998, lagom tills IT-racet tog fart året därefter.

Tabu att vara rik i Finland

Det massmediala intresset för dem blev omedelbart stort, och när de dessutom köpte Finlands första Lamborghinis och framträdde i TV och berättade om hur det kändes att vara mångmiljonärer blev de rikskändisar över en natt.

- I Finland är det lite tabu att vara rik och visa att man har pengar. När vi lät importera de där bilarna var det som att lyfta på locket till en kokande gryta, säger Jaakko Rytsölä.

- Sedan dess har luften gått ur IT-marknaden och folk är inte lika intresserade längre vilket är skönt, både för oss och för de yngre IT-miljonärer som eventuellt kan komma efter oss. Jag tror att vi har avdramatiserat mystiken runt att ha pengar.

Har ni några pengar kvar efter IT-raset?

- Jadå. Jiippii-kursen har visserligen halverats sedan introduktionen, men jämfört med många andra som fått se sina värden rasa med 98 procent är det ändå ganska bra. Vårt ägande har spätts ut, i dag äger vi bara 2-3 procent var av bolaget och värdet på dem har väl rasat från 100 miljoner kronor till 50 miljoner kronor. Men vi tar inte särskilt allvarligt på det.

Har ni några bilar kvar då?

- Visst; jag har en Lamborghini, en Ferrari och en BMW Jeep och min bror har en Lamborghini.

I höstas skapade du stora rubriker i Financial Times för att du lyckades få fortkörningsböter på en miljon kronor på en enda månad, hur fort kör man då?

- I Finland ställs böterna i relation till förmögenheten så den första boten, som skulle motsvarat 500 kronor för vem som helst, blev i mitt fall 400 000 kronor. Den gällde förresten inte fortkörning utan att jag ’bytte fil för ofta’, vad det nu ska betyda. Den andra fick jag när jag körde 70 km/h istället för 40 km/h i en förort klockan tio på kvällen. Det tyckte polisen var värt 600 000 kronor. Annars kör jag inte alls särskilt fort, efter det där kör jag nog långsammast i hela Helsingfors.

Ni håller via ert bolag JR Internet Consultant på att bygga en ny portal, Sunpoint.net, hur går det?

- Bra, jag tror att vi kommer att visa vinst redan i år. Portalen är grunden i affärsidén men den marknaden är svår nu, den tjänar man inga pengar på. Därför har vi börjat hyra ut anpassade versioner av portalen till företag, som sedan använder den som intranät. Den innehåller då interna e-mail, gruppkalender, diskussionsplatser m m, och är mycket billigare för företag än att själva ha tre personer som sitter och jobbar med det. Vi håller som bäst på att ta in nya pengar och tanken är att exportera den till Sverige, Storbritannien och Tyskland det närmaste året.

När vänder marknaden för IT-aktier?

- Vi kommer nog att se en vändning redan i år. Fram till mars 2000 var investerare och marknad helt fokuserad på expansion, sedan svängde pendeln tvärt, allt fokus blev på lönsamhet och det fanns inga bolag som dög. Men nu har det nästan gått ett helt år; bolagen har haft tid att anpassa sig till de nya villkoren, ändra sina affärsmodeller och börja jobba enligt dem. Jag tror att vi kommer att få se vinst i ett par av dem bolagen under senare delen av året.

Läs mer

Lotta Edling/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln