Sven-Olov, 77: Jag känner mig hjälplös

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2013-09-27

FÖRLORADE 75 PROCENT AV SPARPENGARNA Sven-Olov Hermansson är frustrerad över att bankerna får kalla det de håller på med för ”rådgivning”. ”De tar ju inget ansvar för råden de ger – och de har fortsatt att ta betalt fast jag har förlorat mina pengar.”

Pensionären Sven-Olov Hermansson, 77, förlorade tre fjärdedelar av sina besparingar efter Swedbanks rådgivning.

– Jag hade aldrig bett om någon rådgivning, det var bankens initiativ eftersom de tyckte att jag hade för dålig ränta på mitt spar- konto. Först blir man ju arg, men sen känner man sig bara hjälplös, säger han.

Sven-Olov Hermansson känner sig lurad av Swedbank.

Han skulle bara in på ett rutinärende på banken när han övertalades att se över sitt sparande. Banktjänstemannen tyckte att han hade för mycket pengar på ett sparkonto och att han kunde få bättre avkastning på sina pengar om han valde att satsa i fonder i stället.

– I den motiveringen till rådgivning ligger det ett löfte om en bättre placering, det var i alla fall så jag uppfattade det och det tror jag att de flesta skulle göra, säger Sven-Olov Hermansson.

Litade på rådgivaren

Sven-Olov säger att han inte kan någonting alls om fonder och placeringar, men att han litade på att rådgivaren skulle se till att han fick så bra utdelning som möjligt.

På bankens inrådan satte han in 250 000 kronor av sitt sparkapital i Swedbank ­Robur Contura, en it-fond som var mycket högt värderad i början av 2000-talet, men som på bara några år tappade över 70 procent i värde.

”Hade inte valt själv”

För Sven-Olov Hermanssons del förvandlades de 250 000 till drygt 65 000 kronor.

– Jag förstår att börsen går upp och ner, men jag hade aldrig själv valt att göra den där investeringen eftersom jag var nöjd som jag hade det. Banken tog hela initiativet.

Han avslutade sitt innehav i fonden och har försökt att få rätt mot Swedbank. Men banken vägrar att ta på sig något ansvar för hans pengar.

– Först blir man arg, men sedan känner man sig bara hjälplös, säger han.

Det han är mest frustrerad över är att bankerna får kalla det för rådgivning, när de enligt honom inte tar något ansvar för att råden de ger är bra för spararen.

– De har ju fortsatt att ta ut sin avgift trots att jag som privatperson förlorar mina pengar.

Han fick ingen ursäkt

Efter klagomål kom han i kontakt med den lokala bankchefen i hopp om att försöka få pengarna tillbaka på något sätt.

– Men han sa bara att det var en erfaren rådgivare som placerat mina pengar och jag fick ingen ursäkt.

Swedbank framhåller att Sven-Olov Hermansson fick information om riskerna och att han fick se olika alternativ och sedan själv välja.

– Men jag hade inte bett om några råd, det var de som tog upp det hela och fick mig att placera om pengarna, jag trodde att det var en garanti för att det var en bättre placering än den jag hade.

Tomas Hedberg som i dag är vd för Swedbank Robur Fonder är medveten om att flera sparare har förlorat stora pengar efter samtal med bankens rådgivare.

– I de fallen har vi uppenbarligen inte lyckats i den rådgivningen.

Lena, 63: Jag litade på dem - och nu ligger jag på rygg som en skalbagge

Veterinären Lena Åborg, 63, fick rådet att satsa på en kapitalförsäkring.

Då förlorade hon nästan hälften av sina sparpengar på 150 000 kronor.

Nästan hälften av Lena Åborgs sparpengar försvann efter att hon följt råden från Nordea.

Södertäljebon Lena Åborg trodde att pengarna skulle bli en förstärkning till hennes pension 2015 som såg ut att bli låg.

På Nordeas inrådan satte hon in pengarna på en kapitalförsäkring med fonder 2000. Fyra år senare hade värdet rasat och hon fick rådet av sin bankman att sälja, värdet var då 79 716 kronor.

– Ordet försäkring gjorde att jag tänkte då har jag försäkrat det där kapitalet. Men jag förlorade hälften.

– Jag litade på dem. Men de har tagit betalt trots att du har förlorat pengar.

– Jag ligger som en skalbagge på rygg och kravlar och kommer ingenstans. Jag känner mig rättslös, ARN kan inte hjälpa mig. Det är bara att tjäna ihop nya pengar.

Bankerna gör miljardvinster på fonder och kapitalförsäkringar.

– Det är himla olustigt. Och fräckt.

Nordea bestrider ansvar för Lena Åborgs förlust och menar att hon som mångårig kund i banken själv haft kunskaper om aktie- och värdepappersmarknaden.

Kent, 31: Dåligt att de får kalla sig för rådgivare

Kent, 31, bibliotekarie, Sydsverige:

Var inblandad i en olycka som tonåring och fick över 2,5 miljoner i försäkringsersättnig för skador som han kommer att ha hela livet och som hindrar honom från heltidsjobb.

På grund av sin låga ålder tog en överförmyndare ansvaret för pengarna. Önskemålet från familjen var en så säker placering som möjligt. Swedbanks rådgivare satte dock stora delar av beloppet i en kapital- försäkring där flera dåliga fonder ingick. På bara tre år hade banken spekulerat bort 60 procent.

– Jag vill absolut inte utmåla mig som ett offer eller som en det är synd om, men jag tycker att det är riktigt illa att de får kalla sig för rådgivare när de bara är försäljare, säger mannen i dag.

Han har försökt att få rätt mot Swedbank, med de vägrar att ta på sig ansvaret för förlusten.

Bankens inställning är att rådgivningen har varit korrekt.

”För klientens vidkommande kom hans aktieplaceringar att sammanfalla med den djupa börsnedgång som kännetecknade de första åren av detta århundrade. Den av banken lämnade placeringsrådgivningen har i alla avseenden varit korrekt”, skriver Swedbanks jurister i ett brev.

(Namnet Kent är fingerat.)

Karin, 74: Jag trodde kapitalförsäkring innebar att mina sparpengar var säkra

Karin Bylund fick ingen information om risker. ”Jag visste inte ens att det var aktier.”

Karin Bylund, pensionerad mentalsköterska, 74, Örnsköldsvik:

Hon sparade pengar under sitt yrkesliv och ärvde en del efter sin mamma och pappa. Efter en rådgivning hos Nordea 2001 tog hon ut allt hon hade, 200 000 kronor, från sina sparkonton.

– Jag hade pratat med min bankkvinna och sagt att jag ville placera pengarna på ett säkert konto där jag inte behövde skatta igen när jag vid pensioneringen tog ut pengarna.

– Då fick jag rådet att sätta in dem på en kapitalförsäkring, jag tyckte att försäkring lät bra och trodde att det var en försäkring att pengarna skulle vara kvar.

Enligt Karin Bylund nämnde banken ingenting om riskerna.

– Jag visste inte ens att det var i aktier i kapitalförsäkringen, jag kunde inte så mycket om det här. Efter nio månader hade jag förlorat 70 000, då började jag forska och förstod att det inte var en bra investering som jag hade gjort.

Nordea anser inte att de har gjort något fel och att Karin Bylund har varit väl insatt i vilka fonder som ingick i kapitalförsäkringen.

Jukka, 74: De borde ha kontaktat mig när kurserna började sjunka

Jukka Hämeenaho blev övertalad att flytta sina pengar.

Jukka Hämeenaho, pensionär, 74, Hörby:

Övertalades 2000 att flytta sina pengar från fonder som gav bra resultat till kapitalförsäkringen Placera. Uppger att rådgivaren på Nordea gav löfte om att pengarna skulle ge en årlig avkastning på mellan 40 000 och 50 000 kronor. Men kursen rasade och Jukka Hämeenaho hade förlorat 104 078 kronor när han lämnade Placera.

– De borde ha kontaktat mig när det började sjunka. Det gick väldigt snabbt, stora delar av pengarna försvann.

– Det finns säkert bra rådgivare, men det kostar skjortan att anlita dem. Banker tjänar pengar på det här. Det är fruktansvärt.

Nordea har motsatt sig kritiken från Jukka Hämeenaho och anser inte han fått felaktig eller vårdslös rådgivning.

Kurt, 88: Jag är lågutbildad och kan ingenting om pengar

Kurt, pensionär, 88 år, Boden:

Han önskade i november 2007 flytta hustruns tillgångar från aktiefonder till Riksgälden. Han avråddes av Swedbanks rådgivare som sa sig kunna erbjuda en lika trygg placering.

– Jag kan ju inget om pengar. Jag har varit en lågutbildad löntagare i hela mitt liv, men vi har sparat, jag och min hustru.

Mannen ville sänka riskerna i hustruns kapitalinnehav och tycker att det måste ha framgått med all önskvärd tydlighet. I stället höjdes riskinsatsen och det gamla paret förlorade 1 164 509 kronor, pengar som de sparat i 19 år och som skulle gå till barnbarnen

Swedbank motsätter sig 88-åringens klagomål och menar att de i huvudsak har utfört de uppdrag som han begärt. Namnet Kurt är fingerat.

Erik, 86: Nästan det värsta man kan råka ut för

Erik, pensionär, 86 år, Malmö:

Satsade tillsammans med frun 1,95 miljoner. Uppger att de flera gånger hade blivit uppringda av deras bankman i Nordea som enträget ville att de skulle sätta sina pengar i Nordeas kapitalförsäkring.

”Ni vill väl hänga på tåget nu när alla kurvor pekar uppåt”, sa bankmannen enligt 86-åringen. De såg sen hur förmögenheten sakta men säkert tappade i värde och när de drog sig ur hade de bara 958 916 kronor kvar.

– Det är för jäkligt. Det är nästan det värsta man kan råka ut för. Vi ville dra oss ur nästan direkt och det fanns en ångerrätt. Men det blev vi aldrig informerade om. Först efter fem år fick vi sälja och då hade vi förlorat nästan hälften av pengarna.

Nordea bestrider ansvar och hävdar att paret informerades om ångerrätten. (Erik är ett fingerat namn).

Päivikki, 66: Jag känner mig bara dum som lät mig luras

Päivikki sa till rådgivaren att det viktigaste för henne är att pengarna är säkra. Foto: CONNY SILLÉN

Päivikki Talvitie Tervo, 66, Lindesberg:

Förlorade 20 000 kronor på fonder. Päivikki Talvitie Tervo fick 100 000 kronor i samband med att hennes make gick bort. Pengarna hade hon på ett konto på banken, men blev övertalad att placera om pengarna i fonder i stället.

- Jag berättade att jag var totalt okunnig om placeringar och jag sa att det viktigaste för mig är att jag inte blir av med några pengar, men jag lät mig övertalas att det var bättre med fondspar, säger Päivikki Talvitie Tervo.

De 100 000 kronorna placerades i fyra olika fonder 2001, men beloppet sjönk direkt och har aldrig varit tillbaka på ursprungsvärdet.

- Om jag hade haft pengarna på ett vanligt konto hade jag i alla fall fått lite ränta på pengarna. Jag har försökt att få rätt i ARN, men det har inte gått. Jag känner mig bara dum som lät mig luras, men jag litade på att de kunde bättre än jag.

Swedbank har motsatt sig yrkandet och bland annat anfört att anmälaren har reklamerat för sent.

Följ ämnen i artikeln