Blev av med 50 000 kronor från kontot

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-09-19

Jaruwan Romlamduam, 40, hade sparat nästan 50 000 kronor till husrenoveringen.

Men pengarna försvann från hennes konto.

Och hon är inte ensam om att bli utsatt för bedragarna.

– Det finns ett antal exempel på att skadlig kod använts för att få ut pengar, säger Anders Nilsson, expert på datorsäkerhet.

Anders Nilsson, expert på datorsäkerhet.

I måndags blev Jaruwan Romlamduam uppringd av Nordea om att en ovanligt stor överföring var på väg att göras från hennes sparkonto. Då hon inte gjort någon sådan ringde hon bankens kundsupport och bad dem stoppa överföringen.

– De sa att det inte gick eftersom den redan var signerad och klar, men de skulle undersöka fallet och tyckte att jag skulle polisanmäla, säger hon.

Pengarna var borta

Efter att ha polisanmält händelsen trodde Jaruwan att allt skulle lösa sig. Men när hon i går kollade sitt kontosaldo var pengarna borta.

– Det är fruktansvärt, det här är pengar som skulle gå till en upprustning av mitt hus. Jag vet inte vad jag kan göra.

Enligt Jaruwan var bemötandet från Nordeas kundsupport svalt.

– De sa att min dator blivit infekterad av virus och att de inte kunde göra något åt att mina pengar var borta. Men jag har scannat min dator och det finns inget där, polisen säger till mig att problemet är med Nordeas hemsida, säger hon.

Helena Östman är presschef för Nordea. Hon har svårt att förstå kvinnans berättelse och säger att pengaförluster till följd av bedrägerier alltid ersätts till hundra procent.

– Jag vet inte hur exakt det här fallet har gått till, men bedrägerier av den här typen är något vi för en ständig kamp emot, säger hon.

Skadlig programvara

Enligt Helena Östman handlar det ofta om att en bankkund inte har uppdaterat sitt virusskydd helt och hållet och på så sätt får in skadlig programvara. Hon säger att man det gångna året har kunnat se en ökning av bedrägerier.

Morgan Larsson vid Rikskriminalpolisen handlägger Jaruwans ärende och många andra liknande fall. Han vill inte uttala sig om den specifika händelsen, men kan bekräfta att det finns en uppgång i antalet bankbedrägerier.

– Under sommaren som varit har vi sett en uppgång i antal anmälningar, men det är samtidigt något som pågått under en lång tid. I princip alla de stora bankerna är utsatta för detta, säger han.

Anders Nilsson, expert på datorsäkerhet, menar att svenska bankkunder lever relativt säkert.

– Bankerna håller koll på ovanliga transaktioner och hör av sig om det är något, men det finns ett antal exempel på att skadlig kod använts för att få ut pengar.

”Är inte okej”

På onsdagseftermiddagen kontaktade Nordea Jaruwan Romlamduam och meddelade att pengarna satts tillbaka på hennes konto.

– Jag har inte hunnit kolla, men det är bra. Men att utsätta mig för den stress jag kände i går, när de sa att det inte var något att göra, det är inte okej, säger hon.

Nu hoppas hon att personen som ligger bakom bedrägeriet åker fast, så att ingen annan ska behöva drabbas.

”Svenska bankkunder lever relativt säkert”

Anders Nilsson är expert på datasäkerhet, han menar att svenska bankkunder lever relativt säkert.

– Bankerna håller koll på ovanliga transaktioner och hör av sig om det är något, men det finns ett antal exempel på att skadlig kod använts för att få ut pengar.

Att det skulle finnas säkerthetshål i bankernas egna system ser han som osannolikt då de har väldigt rigorösa säkerhetssystem.

Anders Nilssons tips är att hålla allting uppdaterat på sin dator och särskilt antivirusprogrammet, för att vara säker på att det verkligen hittar den skadliga koden.

Följ ämnen i artikeln