Då tar Coop bort återbäringen

Publicerad 2014-06-16

Coops återbäringssystem försvinner 1 juli.

Det ersätts av ett poängsystem.

I stället för pengar tillbaka på köp får nu medlemmarna rabatter på mat, billigare hotellvistelser och andra erbjudanden.

Mikael Ahlqvist, chef för Coop medlemsprogram.

Återbäringen på Coop har varit en dyr affär för matvarujätten. Beräkningar visar att återbäringen har kostat Coop flera miljarder sedan den infördes. På grund av dålig lönsamhet har man därför beslutat lägga ned systemet, vilket har varit känt sedan en tid tillbaka.

”Större nytta”

– Vi fortsätter att söka partnerskap på den här nivån eftersom konstruktionen av det nya medlemsprogrammet också gör Coop till en betydligt intressantare samarbetspartners än tidigare. Då kan vi vara med och skapa större nytta för våra medlemmars hushållsekonomi, säger Mikael Ahlqvist, chef för Coops medlemsprogram.

I stället för pengar åter får nu medlemmarna poäng på det de köper, som förutom rabatter i Coops butiker ger erbjudanden på kläder, hotell och bonuspoäng på flygresor. Det nya systemet börjar gälla från 1 juli och poängen kan användas från 1 oktober.

Återbäring brinner ej inne

Den gamla återbäring som är innestående kan användas till och med sista september i butikerna.

– Efter det kan man kontakta Coop för att få återbäringen utbetald. Det är medlemmarnas pengar som kommer att betalas ut, säger Mikael Ahlqvist.

Varför byter ni ut systemet med återbäring?

– Det är ett väldig stel form av program. Vi vill ha ett program som är mer relevant för våra medlemmar och nya och gamla partners. Poängsystemet gör att vi nu kan samarbeta med SAS Eurobunos till exempel.

Det är ingen hemlighet att återbäringen var väldigt dyr för Coop. Var pengarna inte det avgörande när ni bytte system?

– Det här handlar mer om att skapa ett relevant erbjudande för våra medlemmar och hur vi ska fördela våra resurser.

Coops butiker upplevs av många som dyra. Gör slopandet av återbäringen att ni kan sänka priserna?

– Vi kommer att jobba med priserna, det gör vi varje dag. Exakt hur det kommer att yttra sig kan jag inte gå in på nu, men priserna är en del av kundupplevelsen, säger Mikael Ahlqvist.

Följ ämnen i artikeln