SMS-fenomenet guldgruva för operatörerna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-17

”Pussgurka!” Eller ”Tranan i kväll kl 8?”. Det är ungefär vad som står i de flesta av de 200 miljoner SMS-meddelanden som svenskar skickar i november.

SMS har blivit en ny umgängesform och en guldgruva för operatörer.

SMS (Short Message Service) är en social grej, ett sätt att hålla kontakt med polarna, flirta och skämta. Men i takt med att SMS:andet ökar så sprids det även till andra grupper.

För Netcom, som har varumärkena Tele2 Mobil och Comviq, svarar SMS-meddelandena numera för cirka sju procent av mobilintäkterna. Telia förmedlade 115 miljoner SMS-meddelanden i september. Och för Europolitan är SMS den snabbast växande tjänsten.

Ett SMS-meddelande kostar mellan 1 och 2 kronor beroende på operatör och abbonnemang. Det betyder intäkter på cirka 300 Mkr för operatörerna bar under november månad.

Världsfenomen

SMS är ett världsfenomen. GSM-tillverkarnas branschorganisation räknar med att det kommer att skickas 15 miljarder SMS-meddelanden under december i år.

Trots den snabba tillväxten i Sverige ligger flera andra länder före. Dels Norge och Finland, som alltid ligger långt framme. Men även Tyskland och Portugal, som Sverige normalt brukar ligga före när det gäller mobiltelefoni.

Enligt Nokia skickar norrmän, finnar, tyskar och portugiser fler SMS än svenskar. Norska mobilkunder skickar över 50 SMS-meddelanden i månaden, vilket är mest i världen.

- Det enda som håller tillbaka utvecklingen i Sverige är priset. I Norge har det varit priskrig på SMS, säger Nokias informationschef Thomas Jönsson.

SMS har tagit fart först det senaste året. Enligt Nokia krävs det att 20 till 40 procent av befolkningen har mobiltelefon för att det ska ta fart.

Europolitan var först med SMS-tjänster i Sverige redan 1994.

- Det har med mognad att göra. Kunderna vet hur man använder det nu. Det tar tid innan något får fäste i samhället. Det tar år innan ett nytt beteende etablerar sig, säger Johan Holmgren, informationschef på Europolitan.

Personlig kommunikation

Europolitan var tidigt ute med SMS-tjänster som att bevaka aktiekurser, skicka nyheter, påminna om möten och få vintips. Men det som alltså visat sig driva på är personlig kommunikation.

Nu när SMS skjuter fart är det många företag som försöker tjäna pengar på SMS-vågen. Det är mobila portaler, internetportaler, virtuella mobiloperatörer och tjänsteutvecklare av olika slag.Ett sådant företag är Mediatude, delägt av Ericsson. Det försöker sälja ett system för att skicka reklam via SMS.

- Många mobilportaler erbjuder gratistjänster via SMS för att locka användare. De hade hoppats få dela trafikintäkten med operatörerna. Men de flesta har inte lyckats med det. De letar efter nya intäktskällor, säger Håkan Larsson på Mediatude.

Erbjuder många tjänster

Det kostar ett erbjuda tjänster som nyheter, väder, färdväg, vintips och börskurser via SMS. Men betalningsviljan är låg förutom själva trafikavgiften.

- Med vårt system ska portalerna och operatörerna kunna erbjuda sin tjänst gratis mot att det kommer reklam med informationen som de beställer till sin telefon, säger Håkan Larsson.

Enligt Håkan Larsson är målgruppen särskilt attraktiv för annonsörerna. Många SMS:are är unga, aktiva män mellan 15 och 25 och de är svåra att nå med riktade budskap.

- Nu återstår bara att övertyga annonsörerna att det här är en bra kanal, säger Håkan Larsson.

Läs mer om mobiltelefoni

Mats Paulsenmats.paulsen@ekonomi24.se

Följ ämnen i artikeln