Ohållbart att förlora 43 miljoner - om dagen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-26

Efter år av tragglande och ständiga triumfer för konkurrenten Nokia tar Ericsson slutligen tjuren vid hornen.

Produktionen av mobiltelefoner läggs ut på ett annat företag.

Det finns ingen anledning att vara ledsen.

Förr sade man att det som var bra för Volvo var bra för Sverige. Nu gäller den sanningen telejätten Ericsson vars betydelse inte kan överskattas. Bolaget står för en fjärdedel av börsvärdet, utvecklar nya tekniker tillsammans med bland andra Telia och har mer än andra bidragit till att Sverige fått epitetet en av världens ledande IT-nationer.

Men affärsområdet konsumentprodukter, där mobiltelefoner ingår, har inte gått bra. Vid varje rapporttillfälle har den finska konkurrenten Nokia fått triumfera medan Ericsson tvingats säga att de är ett betydligt mer komplett företag än ett som bara tillverkar telefoner. Budskapet har inte gått hem.

Lägger ut hela tillverkningen

Nu tar Ericsson tjuren vid hornen och lägger ut hela mobiltillverkningen på Flextronics, ett företag med bas i Singapore men med amerikanskt kapital bakom sig.

Flextronics har redan 5 000 anställda i Sverige, bland annat i Malmö, Visby och Västerås. Firman är en typisk underleverantör. De ”erbjuder tillverkningstjänster” och har tidigare tagit över verksamheter som bland andra ABB och Ericsson inte velat driva i egen regi. Det är inte säkert att man behöver vara ledsen över Ericssons beslut. Tvärtom var det omöjligt att fortsätta på den inslagna vägen.

Förlorade 16 miljarder

Visserligen ökade vinsten efter skatt med 57 procent förra året, från 12 till 21 miljarder. Men utan förlusten på mobiltelefonerna hade den varit betydligt större.

Under 2000 förlorade Ericsson hela 16 miljarder kronor på affärsområdet konsumentprodukter. Det är drygt 43 miljoner om dagen, vardag som söndag. I längden är det givetvis ohållbart. Ericssons mobiltelefoner har helt enkelt varit sämre än konkurrenternas. Förlusten på mobiltelefonerna ska jämföras med vinsten för företagets kassako, affärsområdet nätoperatörer, som blev hela 33 miljarder kronor.

Satsar på bättre teknik

Kanske är det så att Ericsson lämnat den enkla tillverkningen bakom sig. Företagets styrka är att utveckla ny och bättre teknik – inte förhållandevis enkel telefonproduktion. Att bolaget själv dragit den slutsatsen understryks av beslutet att behålla utvecklingen av teknologi, design, marknadsföring och försäljning av mobiltelefoner i egen regi.

På Ericsson jobbar 16 000 av sammanlagt 105 000 anställda inom affärsområdet konsumentprodukter.

Vid slutet av det här året ska personalen ha krympt till knappt hälften – 7 000. Det innebär att många Ericssonanställda står inför stora förändringar. Kanske är det därför företagsledningen lägger det politiskt korrekta förslaget att behålla aktieutdelningen på oförändrad nivå, 50 öre per aktie. Trots att vinsten ökat kraftigt.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln