Så kapar du bränslekostnaderna på sjön

Publicerad 2013-07-26

Sju knep som sparar tusenlappar

Alla som är på sjön vet att bränslekostnaderna slukar stora delar av sommarens båtbudget.

Men det går att spara många tusenlappar genom att köra rätt.

– Ändrar du körsätt kan du minska bränsleåtgången med 25 till 30 procent, säger Mats Eriksson, vd på båtbranschens riksförbund Sweboat.

När man hör ordet eccodriving tänker de flesta på att köra miljövänligt och bränslesnålt med bilen. Men metoden kan även användas på sjön. Genom att tänka på hur du kör kan du minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent, och både miljön och din plånbok blir en vinnare.

De flesta båtar som säljs i dag har en utombordare med en så kallad powertrim – en funktion som gör att föraren kan reglera motorns och båtens vinkel mot vattnet. Använder du den på rätt sätt kapar du bensinkostnaderna snabbt.

– Principen är att snabbt komma upp i fart och sen vinkla ut motorn så att den suger så lite luft som möjligt, och så att båten har så lite kontakt med vattnet som möjligt. Man kan ha som tumregel att båten ska släppa upp från vattnet precis under förarstolen, då drar båten minst bränsle, säger Mats Eriksson.

Kör runt vågorna

En annan manöver som drar mycket bensin är möten med vågor. De flesta slår då av på farten, klyver vågen rakt av och ökar sedan upp farten igen.

– Bara genom att ta en omväg runt vågen och inte sakta ner på farten och trixa med motorns vinkel sparar du mycket bensin. Finns det inte utrymme för en omväg kan du vinkla ner motorn så mycket det går så att fören klyver vågen. Då behöver du inte slå av på farten lika mycket, säger Mats Eriksson.

Byt propeller

Det finns också en hel del du kan göra med båten innan du lägger i den i sjön, som minskar bränsleförbrukningen. Har du en ren och jämn botten går båten bättre och du spar på både miljön och plånboken.

– Alla bottenfärger som säljs i dag är godkända av kemikalieinspektionen, men färgerna innehåller bekämpningsmedel. Där får man göra en avvägning – antingen målar man botten eller så ser man till att hålla den ren hela säsongen, säger Mats Eriksson.

– Ett annat tips är att fundera på hur du kör. Är du ute långa sträckor kan det löna sig att byta propeller. De flesta utombordarna har i dag en trebladig propeller, men för långa sträckor lönar det sig att använda en fyrabladig. Det kostar cirka 4 000–5 000 kronor att byta, men det spar du in på en säsong.

Följ ämnen i artikeln