Nytt rekordår för skivförsäljningen    

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-23

Polar Music Prize och branschsamling på den internationella musikmässan i Cannes – PR-maskinen kring det svenska musikundret - rullar vidare. Samtidigt visar nya siffror att år 2000 blev ett rekordår för skivförsäljningen i Sverige.

Igår meddelades att artisten och låtskrivaren Burt Bacharach, den moderna synthesizerns uppfinnare Robert Moog och tonsättaren Karlheinz Stockhausen blev årets vinnare av det prestigefyllda Polar Music Prize. Och även om det utgör ämnet för dagen i de svenska tidningarnas kultur- och musiksidor idag är det inget mot den internationella uppmärksamhet det väntas generera.

Utdelningen av Polarpriset, som även kallas musikens Nobelpris, var nämligen även det givna huvudnumret under musikbranschmaffians årliga sammankomst på franska Rivieran, Midem-mässan i Cannes. Platsen var anrika Hotell Carlton och de tre pristagarna medverkade via bildskärm inför den församlade musikpressen.

Musikens nobelpris

Midem-mässan är att betrakta som det viktigaste skyltfönstret på den europeiska musikscenen. Att man väljer att förlägga Polarpriset i anslutning till den är lika medvetet som det faktum att man tidigare använt den som ett skylfönster för det så kallade ”svenska musikundret”.

Handelsministern Leif Pagrotsky, popstjärnor som Nina Persson i Cardigans, Titiyo och Meja samt horder av svenska skivbolagsrepresentanter har de senaste åren effektivt utgjort en PR-styrka av elitklass för Sverige som musiknation. För några år sedan stod Sverige till och med som värdland för hela mässan, som då gick under parollen ”Cool Sweden”. Och i höstas stärktes bilden ytterligare när MTV-galan MTV Europé Music Awards höls i Stockholm.

Trots att det svenska musikundret rapporteras skörda allt fler framgångar utomlands och trots att världsstjärnor som Britney Spears vallfärdar till demonproducenten Max Martins studios i Stockholm, är det dock fortfarande svår att belägga med siffror. Många av våra bästsäljande stjärnor är knutna till utländska skivbolag och låtförlag och kan därmed inte räknas som rena exportintäkter.

Går som tåget

Betydligt lättare att belägga är det faktum att den inhemska skivbranschen går som tåget. Enligt färska siffror från GLF (Grammofonleverantörernas Förening) innebar år 2000 nya rekordnivåer för tredje året i rad. Totalt sett ökade skivförsäljningen med 2,9 procent till 29 miljoner sålda skivor till ett värde av 1,6 miljarder kronor.

Försäljningen av CD, som står för större delen av den totala försäljningen, stod för det stora lyftet och ökade med 10 procent. Även försäljningen av klassiska vinylskivor ökade, med 252 procent, detta dock från en låg nivå eftersom ytterst få album numera ges ut på vinyl.

Däremot sjönk försäljningen av singlar med 5,2 procent och kassettförsäljningen med 44 procent. För årets stora flopp stod minidisken, vars försäljning minskade med 89 procent. Det starka musikåret fick dock ett svagt slut; skivförsäljningen minskade med 8,5 procent jämfört med samma månad 1999. 

Läs mer om skivbranschen

Lotta Edling/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln