Höjda drivmedelspriser äter upp sänkt skatt

Uppdaterad 2023-01-03 | Publicerad 2023-01-02

Det tog bara en dag.

Måndagens höjning av priset på bensin och diesel äter upp regeringens skattesänkning som trädde i kraft vid årsskiftet.

Den skattesänkning som regeringen införde med målet att sänka priset på bensin och diesel med 1 krona blev till slut en bråkdel av det.

Nu försvinner också de ören det rör sig om när priserna stiger – bara en dag efter att skattesänkningen trätt i kraft.

Måndagens höjning av bensin- och dieselpriset innebär inte bara att det blir dyrare att tanka bilen. Effekten skjuter också den skattesänkning på drivmedel som regeringen infört från årsskiftet i sank, vilket TT först rapporterade.

Inför valet trumfade partierna bakom Tidöavtalet varandra med löften gällande bensin och diesel där priserna skulle sänkas mellan 5 till 10 kronor litern. Moderaterna ville då sänka dieselpriset med 5 kronor litern och Kristdemokraterna med 9 kronor. Längst av alla gick Sverigedemokraterna, som i valrörelsen utlovade en sänkning av dieselpriset med 10 kronor och bensinpriset med 6,50 kronor.

När ett förslag senare lades fram handlade det i stället om 1 krona enligt regeringen. Det visade sig dock att den nivån inte skulle bli verklighet.

Bakgrunden till det är gällande regelverk fastslår att drivmedelsskatterna vid varje årsskifte ska fastställas mot den rådande inflationen.

Vid årsskiftet gjorde den sammantagna skatteeffekten, sänkt drivmedelsskatt i kombination med indexuppräkningar, att bensinpriset sänktes med 14 öre medan dieseln blev 41 öre billigare.

Men inte heller det är något som svenska bilister kan räkna med vid pumpen.

Bensinpriset som på måndagen stiger med 30 öre till 19,65 kronor litern och dieselpriset som går upp 60 öre till 24,21 kronor äter helt enkelt upp de kvarvarande ören som skattesänkningen till slut resulterat i.

Regeringen har tidigare fått kritik för att skattesänkningen är tandlös och långt ifrån de löften om prissänkningar på drivmedel som man gick till val på.

En av de som riktat kritik är konsumentorganisationen M Sverige som lyft frågan om en förändring av momsen.

– Moms läggs ju ovanpå alla andra skatter. Det mycket högre prisläget som vi har sett nu gör att regeringen får in betydande skatteintäkter på momssatser man inte har budgeterat för. Det är vi bilister som betalar det varje gång vi tankar och det tycker vi man kunde ha sänkt för att underlätta. Det hade gjort mycket på priset, sa Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på konsumentorganisationen M Sverige i samband med att förslaget presenterades.

Följ ämnen i artikeln