Här är Ericssons framtidshopp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-31

Ericssons nya wap-telefon T20 ska ta upp kampen med Nokia om de unga, trendkänsliga köparna.

Bullig, trendig - och utrustad med massor av märkliga tillbehör.

Så ser Ericsson nya mobiltelefon ut.

Med tonvikten lagd på fräck design satsar nu den svenska telekomjätten på att nå de unga köparna.

Rent tekniskt skiljer sig den nya modellen, T20, egentligen inte särskilt mycket från Ericssons tidigare telefoner. Här har man istället lagt mödan på designen: Den är rundare i formen och går att få i betydligt gladader färger än Ericssons övriga telefoner.

Och så är den utrustad med en uppsjö besynnerliga tillbehör, bland annat handledsremmar och övedrag som ser ut som hemstickade vantar.

För det är med design som Ericsson vill locka unga köpare.

- Det här är en telefon med attityd, en telefon som vågar vara sig själv, säger Joakim Liljendahl, global produktchef och ansvarig för Ericssons nya telefon.

Börjar säljas i november

Ett av Ericssons stora problem har tidigare varit leveranstiderna. De senaste telefonerna har väckt stor och positiv uppmärksamhet när de presenterats, men sedan har det dröjt upp till ett halvår innan de börjat säljas i butik. Och då har kunderna redan tröttnat och köpt en annan telefon.

Men det misstaget tänker man inte göra de här gången, säger Joakim Liljendahl.

- Den här modellen kommer att släppas i butikerna redan i november, säger han.

Trots att telekomjätten Ericsson gjorde en rekordvinst under årets nio första månader så dras bolagets mobiltelefontillverkning med stora problem.

I den senaste delårsrapporten meddelade bolaget att förlusterna för mobiltelefonerna väntas bli hela 16 miljarder kronor i år. Det är betydligt mer än väntat och innebär i klartext att företaget förlorar runt 400 kronor på varje tillverkad telefon.

Fredrik Rundkvist

Följ ämnen i artikeln